Strategi Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kualitas Kinerja Pendidik di SMK Madyatama Palembang

Authors

  • Isnaini Indah Mutmainah Universitas PGRI Palembang, Indonesia
  • Tri Widayatsih Universitas PGRI Palembang, Indonesia
  • Muhammad Fahmi Universitas PGRI Palembang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.34125/jkps.v9i3.596

Keywords:

Manajemen, Kepemimpinan, Kepala Sekolah, Kinerja

Abstract

Education requires a principal's strategy to improve the quality of services so that the focus is directed at teachers and other education personnel so that the education management they lead can run well. The purpose of this research is to explain the principal's leadership management strategy in improving the quality of educators at SMK Madyatama Palembang. The method used in this research is descriptive using a qualitative approach. The results of this study the principal did a way to improve the quality of educators by giving awards in the form of certificates for teachers who came on time, and held training or training held from outside on the recommendation of the principal and conducted supervision once a year, the principal's leadership management strategy in improving the quality of educators at SMK Madyatama Palembang by providing motivation in the development of human resources in SMK Madyatama, increasing discipline, the principal coordinates with related parties in developing and improving the quality of educators and giving freedom to each educator to develop the quality of his potential by attending training recommended by the principal.

References

AD, A. T., Arafat, Y., & Juliansyah, M. (2023). Kinerja Guru di SD Negeri Gugus 1, Kecamatan Lubuk Besar, Kabupaten Bangka Tengah: Pengaruh Kompetensi Guru Dan Sertifikasi Guru. Journal on Education, 6(1), 2449-2464.

Ambaritan, & Alben. (2010). Kepemimpinan Kepala Sekolah. Bandung: Graha Ilmu.

Andang. (2014). Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Arikunto, & Suharsimi. (2010). Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Baharuddin, & Umiarso. (2012). Kepemimpinan Pendidikan Islam Antara Teori dan Praktek. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Basri, & Hasan. (2013). Landasan Pendidikan. Bandung: Pustaka Setia.

Chan, F., Kurniawan, A. R., Herawati, N., Efendi, R. N., & Mulyani, J. S. (2019). Strategi guru dalam mengelola kelas di sekolah dasar. International Journal of Elementary Education, 3(4), 439-446. https://doi.org/10.23887/ijee.v3i4.21749

Fahurrohman, Pupuh, & Sobry. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Refika Aditama.

Hasni, N. (2020). Kepemimpinan Kepala Sekolah Perempuan dalam Peningkatan Kompetensi Sosial Guru di SMAN 1 Blangkejren (Doctoral dissertation, UIN AR-RANIRY).

Henry, N (2013) Perencanaan Program dan Penyusunan Usulan Kegiatan. Artikel. Universitas Bung Hatta

Husaini, H., & Fitria, H. (2019). Manajemen Kepemimpinan Pada Lembaga Pendidikan Islam. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 4(1), 4 54. https://doi.org/10.31851/jmksp.v4i1.2474

Istikomah, I. (2018). Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru. NUR EL-ISLAM: Jurnal Pendidikan dan Sosial Keagamaan, 5(2), 26-53. https://doi.org/10.51311/nuris.v5i2.107

Jamal Ma’mur Asmani, Tips Menjadi Kepala Sekolah Profesional, Jogjakarta: Diva Press, 2012

Lailatussaadah, L. (2015). Upaya peningkatan kinerja guru. Intelektualita, 3(1).

Leniwati, L., & Arafat, Y. (2017). Implementasi supervisi akademik kepala sekolah untuk meningkatkan kinerja guru. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 2(1), 106-114.

Mairani, C. (2019). Strategi Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Kinerja Guru di MTs Al-Manar Tembung (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara).

Maisyaroh, S., & Rokhman, M. (2021). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Andragogi: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 52-62.

MGS, Ali. (2021) Strategi Kepemimpinan Kelapa Sekolah SMP Negeri 54 Palembang Dalam Upaya Meningkatkan Kinerja Guru Pada Masa Pandemi Covid 19.

Minsih, M., Rusnilawati, R., & Mujahid, I. (2019). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Membangun Sekolah Berkualitas Di Sekolah Dasar. Profesi Pendidikan Dasar, 6(1), 29-40. https://doi.org/10.23917/ppd.v6i1.8467

Muflikha, M., & Haryanto, B. (2019). Strategi manajemen kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan kualitas kinerja pendidik dan tenaga kependidikan. Palapa, 7(2), 309-323. https://doi.org/10.36088/palapa.v7i2.376

Mukhtar, M. (2015). Strategi kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru pada SMP Negeri di Kecamatan Masjid Raya Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Administrasi Pendidikan Program Pascasarjana Unsyiah, 3(3), 93917.

Mulyasa, E. Menjadi Kepala Sekolah Profesional Menyukseskan MBS. Bandung; Remaja Rosdakarya, 2004.

M Syaifi, M. S. (2017). Strategi kepemimpinan Kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru di SMAN 3 Dusun Selatan Kabupaten Barito Selatan (Doctoral dissertation, IAIN Palangka Raya).

Mulyasa, Manajemen dan Kepemimpinan Kepala Sekolah, Jakarta: Bumi Aksara, 2013.

Muspawi, M. (2021). Strategi Peningkatan Kinerja Guru. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 21(1), 101-106. https://doi.org/10.33087/jiubj.v21i1.1265

Nursam, N. (2017). Manajemen kinerja. Kelola: Journal of Islamic Education Management, 2(2). https://doi.org/10.24256/kelola.v2i2.438

Putri, G. A. M., Maharani, S. P., & Nisrina, G. (2022). Literature view pengorganisasian: SDM, tujuan organisasi dan struktur organisasi. Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 3(3), 286-299.

Saebani, A. d. (2009). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Pustaka Setia.

Sa'ud, U. S., & syamsuddin Makmun, A. (2007). Perencanaan pendidikan: Suatu pendekatan komprehensif.

Setiyadi, B., & Rosalina, V. (2021). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Edunesia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 75-84. https://doi.org/10.51276/edu.v2i1.81

Setiadi, H. (2016). Pelaksanaan penilaian pada Kurikulum 2013. Jurnal penelitian dan evaluasi pendidikan, 20(2), 166-178.

Sirojuddin, A., Ashlahuddin, A., & Aprilianto, A. (2022). Manajemen Kurikulum Terpadu Berbasis Multiple Intellegences di Pondok Pesantren. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 35-42.

Sugiyono. (2018). Metodologi kuantatif dan kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2018). Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Suhardiman, Budi (2012) Studi Pengembangan Kepala Sekolah Konsep dan Aplikasi, Jakarta: Rineka Cipta

Syahril, S. (2019). Teori-teori kepemimpinan. Ri'ayah: Jurnal Sosial dan Keagamaan, 4(02), 208-215. https://doi.org/10.32332/riayah.v4i02.1883

Triwardhani, I. J., Trigartanti, W., Rachmawati, I., & Putra, R. P. (2020). Strategi Guru dalam membangun komunikasi dengan Orang Tua Siswa di Sekolah. Jurnal Kajian Komunikasi, 8(1), 99-113. https://doi.org/10.24198/jkk.v8i1.23620

Tri Widayatsih, Manajemen Praktik Unit Produksi, Palembang: NoerFikri, 2023

Umar, H. (2005). Manajemen Strategi. Erlangga. Jakarta.

Wahjono, S. I. (2022). Struktur organisasi.

Wahjosumidjo, Kepemimpinan Kepala Sekolah, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2011

Winardi, Dasar-dasar Manajemen, Bandung: Mandar Maju, 2012

Yasyakur, M. (2019). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Di SMA Yaniic (Yayasan Nurwulan Iqra Islamic Centre) Jakarta Utara. Jurnal Pendidikan, 2(05), 419.

Downloads

Published

2024-09-30

How to Cite

Mutmainah, I. I., Widayatsih, T., & Fahmi, M. (2024). Strategi Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kualitas Kinerja Pendidik di SMK Madyatama Palembang. Jurnal Kepemimpinan Dan Pengurusan Sekolah, 9(3), 413–426. https://doi.org/10.34125/jkps.v9i3.596