PERAN MANAJEMEN SUMBER DAYA PENDIDIKAN TERHADAP MUTU PENDIDIKAN (STUDI KASUS DI TK TAHFIDZ AL- QUDS SAMARINDA)
DOI:
https://doi.org/10.34125/jkps.v10i1.410Keywords:
Manajemen Sumber Daya, Mutu Pendidikan, PAUD Islam, SamarindaAbstract
The role of educational resource management in improving the quality of education at Tahfidz Al-Quds Samarinda Kindergarten, focusing on three main aspects: human resource management, facilities and infrastructure, and financing. These three aspects are important foundations in supporting the achievement of the Al-Qur'an memorization program at the PAUD level. The approach used is qualitative descriptive with a case study method. Data were obtained through observation, in-depth interviews with the principal, teachers, and parents of students, as well as curriculum documentation and school reports. The results of the study indicate that human resource management is carried out selectively with ongoing training, facilities and infrastructure sufficiently support tahfidz and Montessori learning, despite limited open space, and financing management is carried out transparently and accountably. These three aspects have been proven to contribute positively to improving the quality of education, such as student memorization, Islamic character, and learning independence. The novelty of this study provides an integrative picture of the importance of structured resource management in supporting the quality of early childhood Islamic education, as well as being an example of good practice for similar PAUD institutions.
References
Aisyah, S. (2024). Integrasi Pendidikan Islam Dalam Membangun Kepribadian Muslim Yang Tangguh Dalam Menghadapi Tantangan Zaman. Al-Ilmi: Journal of Islamic Education, 1(2), Article 2.
Afor, S., Arkiang, F., Ola, M. I., & Yanti, S. I. (2022). Efektivitas Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 11(2), Article 2. Https://Doi.Org/10.54437/Urwatulwutsqo.V11i2.589
Anggal, Nikolaus, Yohanes Yuda, And Lorensius Amon. Manajemen Pendidikan: Penggunaan Sumber Daya Secara Efektif Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan. CV. Gunawana Lestari, 2020.
Anwar, S., & Muhammadun, M. (2020). Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Di SDIT Ibnu Khaldun Sedong. Syntax Literate, 5(9), 929–940. Https://Doi.Org/10.36418/Syntax-Literate.V5i9.1587
Aprianto, Dwi, And Agus Wahyudi. “Integrasi Manajemen Kurikulum, Pengembangan Profesional Guru, Dan Teknologi Pendidikan Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa.” Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran 6, No. 3 (September 29, 2023): 4414–24. Https://Doi.Org/10.31004/Jrpp.V6i3.30950.
Arifin, Z. (2020). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jurnal Al-Hikmah, 1(1), Article 1. Https://Www.Alhikmah.Stit-Alhikmahwk.Ac.Id/Index.Php/Awk/Article/View/16
Asrulla, Asrulla, Samsu, Tuti Indriyani, And Firdaus Jeka. “Tantangan Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Pendidikan Di Era Society 5.0.” Jurnal Genta Mulia 15, No. 1 (January 11, 2024): 161–78.
Aula, S., Hanoum, S., & Prihananto, P. (2022). Peran Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Meningkatkan Resiliensi Organisasi: Sebuah Studi Literatur. Jurnal Sains Dan Seni ITS, 11(1), Article 1. Https://Doi.Org/10.12962/J23373520.V11i1.67483
Bararah, Isnawardatul. “Pengelolaan Sarana Dan Prasarana Pendidikan Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran.” Jurnal Mudarrisuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam 10, No. 2 (July 1, 2020): 351–70. Https://Doi.Org/10.22373/Jm.V10i2.7842.
Candrarini, B., Mulyanto, & Mulyono, R. (2024). Manajemen Strategi Pada Kurikulum Pendidikan Sebagai Bidang Garap Manajemen Pendidikan. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), Article 1. Https://Doi.Org/10.23969/Jp.V9i1.12347
Fardiana, A. (2020). Perencanaan Program Keagamaan Dalam Meningkatkan Mutu Lulusan Agama (Studi Kasus Sdn 1 Karanglo Lor Kecamatan Sukorejo). Iain Ponorogo.
Halawa, Arnita Niroha, And Dety Mulyanti. “Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Peningkatan Kualitas Mutu Instansi Pendidikan Dan Pembelajaran.” Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa 2, No. 2 (May 2, 2023): 57–64. Https://Doi.Org/10.58192/Insdun.V2i2.757.
Hamsa, H. A. (2020). Implementasi Metode Montessori Dalam Membentuk Arakter Kemandirian Pada Anak Usia Dini di Brainy Bunch International Islamic Montessori School Malaysia. Https://Dspace.Uii.Ac.Id/Handle/123456789/29080
Hasmiza, H. (2025). Model Kurikulum Pendidikan Islam Di Era Digital: Mengoptimalkan Teknologi Untuk Pembelajaran Yang Inovatif. Research And Development Journal of Education, 11(1), 164–177.
Husaini, H. (2020). Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Konteks Islam. Idarah: Jurnal Pendidikan Dan Kependidikan, 4(2), 175–194.
Jamaludin, Soleh, E. Mulyasa, And Ahmad Sukandar. “Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Meningkatkan Mutu Sekolah Study Deskripsi Di SMP IT Al-Futuhiyah Kecamatan Karang Tengah Kabupaten Garut.” Jurnal Ilmu Pendidikan (ILPEN) 1, No. 2 (July 5, 2022): 13–27. Https://Doi.Org/10.3709/Ilpen.V1i2.15.
Janah, S. W., & Maulidin, S. (2024). Strategi Sekolah Dalam Membentuk Karakter Religius Pada Anak Usia Dini: Studi Di Paud Laskar Pelangi Srikaton. Edukids: Jurnal Inovasi Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 69–79.
Judijanto, L., Wibowo, G. A., Karimuddin, K., Samsuddin, H., Patahuddin, A., Anggraeni, A. F., Raharjo, R., & Simorangkir, F. M. A. (2024). Research Design: Pendekatan Kualitatif Dan Kuantitatif. Pt. Sonpedia Publishing Indonesia.
Lestari, E. A., & Nuryanti, N. (2022). Pentingnya Kualitas Sumber Daya Manusia Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Anak. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(5), 3689–3694. Https://Doi.Org/10.31004/Jpdk.V4i5.7204
M.Pd, Dr Ujang Syarip Hidayat. Urgensi Penguatan Pendidikan Karakter Dalam Menyiapkan Generasi Emas 2045: Strategi Membangun Generasi Cerdas, Berkarakter Dan Berdaya Saing Di Abad 21. Nusa Putra Press, 2021.
Merentek, Theo Chanra, Tinneke Evie Sumual, Elni Jeini Usoh, And Joni Kutu Kampilong. “Perencanaan Sumber Daya Manusia Dalam Pendidikan Masa Depan.” El-Idare: Journal of Islamic Education Management 9, No. 1 (June 12, 2023): 29–35. Https://Doi.Org/10.19109/Elidare.V9i1.16516.
Mu’is, A. (2021). Manajemen Pengembangan Sdm Di Pondok Pesantren As-Syafaah Kebonsari Jember: Human Resource Development Management at As-Syafaah Islamic Boarding School Kebonsari Jember. Fenomena, 20(1), 33–44.
Mukhid, M. P. (2023). Penjaminan Mutu Pendidikan Pondok Pesantren Dengan Teknologi Pembelajaran. Pustaka Egaliter.
Raharjo, Sabar Budi, Meni Handayani, Moh Rif’an Jauhari, Fitri Juanita, And R. Muktiono Waspodo. Sistem Penjaminan Mutu Pendidikan. Pusat Penelitian Kebijakan Pendidikan Dan Kebudayaan, 2019.
Ridlo, U. (2023). Metode Penelitian Studi Kasus: Teori Dan Praktik. Publica Indonesia Utama.
Sartika, D., Warlizasusi, J., & Purwandari, E. (2023). Peran Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Madrasah. Dirasah: Jurnal Studi Ilmu Dan Manajemen Pendidikan Islam, 6(2), 488–494.
Sessiani, L. A. (2024). Metode Multisensori Berbasis Multimedia Digital Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Hijaiyah Pada Anak Usia Dini. Taqorrub: Jurnal Bimbingan Konseling Dan Dakwah, 3(2), Article 2. Https://Doi.Org/10.55380/Taqorrub.V3i2.713
Setiyo, Setiyo. “Peranan Penjaminan Mutu Satuan Pendidikan Di Sekolah.” Jurnal Manajemen Dan Bisnis Universitas Bandar Lampung 11, No. 2 (April 30, 2021): 470758. Https://Doi.Org/10.36448/Jmb.V11i2.1953.
Sumantri, F. (2024). Evaluasi Program Activity of Daily Living Dalam Meningkatkan Kemandirian Anak Tunagrahita Di Upd Kota Tangerang. Falkultas Dakwah Dan Ilmu Komunikasi.
Sumiyati, S., & Ulwiyah, A. (2023). Penerapan Kurikulum 2013 Untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini Di Ra Tarbiyatul Islam Ngagel. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(1), Article 1. Https://Doi.Org/10.32678/Assibyan.V8i1.9311
Suratno, N. K., Priyanti, P., Sugiarti, R., & Suhariadi, F. (2024). Identifikasi Perbedaan Dan Upaya Dalam Mendukung Gaya Belajar Anak Pada Periode Golden Age. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(04), Article 04. Https://Doi.Org/10.23969/Jp.V9i04.21648
Syakroni, Muhammad. Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Madrasah. PT Arr Rad Pratama, 2023.
Taufiq, S., & Abdullah, A. (2023). Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Global Education Journal, 1(3), Article 3. Https://Doi.Org/10.59525/Gej.V1i3.272
Wahyudi, M., Arisanti, F., & Muttaqin, M. ‘Azam. (2024). Pendekatan Holistik Dalam Pendidikan Anak Usia Dini: Menyelaraskan Aspek Kognitif, Emosional Dan Sosial. Journal Of Early Childhood Education Studies, 4(1), Article 1. Https://Doi.Org/10.54180/Joeces.2024.4.1.33-72
Yuniarti, Y., Jamaludin, J., Andriyanto, A., Warsita, I. H., Hapsari, M. I., Wahyono, A., Condro, B. D., Wihartati, R., Priambodo, H., & Kristiana, A. (2019). Andragogia: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini Dan Pendidikan Masyarakat Edisi Juni 2019. Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini Dan Pendidikan Masyarakat.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Kepemimpinan dan Pengurusan Sekolah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.