KETERAMPILAN GURU MENGELOLA KELAS DALAM MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR SISWA KELAS VI BIDANG STUDI QUR’AN HADITS DI MADRASAH IBTIDAIYAH NW KORLEKO

Authors

  • Masjudin Masjudin Institut Agama Islam Hamzanwadi Pancor Lombok Timur, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.34125/jkps.v9i1.431

Keywords:

Keterampilan Guru, Pengelolaan Kelas, Prestasi Belajar, Madrasah, Sekolah

Abstract

This research aims to find out how teachers' classroom management skills improve student learning achievement. Various problems in the learning process are part of various unfinished studies discussed in various seminars, discussions and other academic activities to find various alternative solutions to problems faced by teachers in carrying out their duties as teachers and educators in school or madrasah environments.  The research method uses qualitative research and data is collected using interview, observation and documentation methods to secure the research objects in the field. The research was carried out at Madrasah Ibtida'iyah NW Korleko. The results of the research show that the classroom management carried out at the research location takes the form of classroom management skills when studying the field of Qur'an Hadith studies, namely classroom arrangement, teaching facility arrangement, student management, student management outside the classroom and classroom administration. Meanwhile, student learning achievement is still less successful because class management skills have not been implemented optimally, so there needs to be an increase in the teacher's class management skills so that student learning achievement can be even better.

References

Arikunto, Suharsimi, 2017, Prosudur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, Rineka Cipta Jakarta.

Dimyati & Mudjiono. (1994). Belajar dan pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Faiz, A., & Kurniawaty, I. (2020). KONSEP MERDEKA BELAJAR PENDIDIKAN INDONESIA DALAM PERSPEKTIF FILSAFAT PROGRESIVISME. Konstruktivisme: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 12(155–164)

Hadirdja Paraba, Wawasan Tugas Guru dan Pembinaan Pendidikan Agama Islam, Frisks Agung Insani, Tahun 2020.

Hawadi, RA. 2001. Psikologi Perkembangan: Mengenal Sifat dan Kemampuan Anak. Jakarta: Gramedia Indonesia. Widiasarana

Imam Algazali, Ihya Ulumuddin, Menuju Filsafat Ilmu dan Kesucian Hati Dibidang Ihsan, CV Bintang Pelajar.

Indra Djati Sidi, Menuju Masyarakat Belajar, Menggagas Paradigms Baru Pendidikan, Paramadina. Dengan Logos Wacana Ilmu, Tahun 2001.

Masitoh, S. (2017). IMPLEMANTASI MANAJEMAN KELAS DALAM MENINGKATKAN EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN FIQIH DI MTs DARUR RIDHO AL-IRSYAD KECAMATAN PADANG CERMIN KABUPATEN PESAWARAN (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Mawardi Saleh, Diktat Perkuliyahan Dasar - Dasar Pendidikan, Program Ekskutif Sekolah Tinggi Ilmu Tarbyah Nurul Hakim STIT – NH, Tahun 2020

Muhammad Yunus, Pokok–Pokok Pendidikan Dan Pengajaran, PT Nidakarya Agung Jakarta.

Mudjito, Manajmen Sekolah Dasar, Pegangan Utama Bagi Pendidikan dan Pengajar, CV, Inti Buku Utama tahun 2020.

Mulyasa, Menjadi Kepala Sekolah Profesional, Dalam Konteks Menyukseskan MBS Dan KBK, Rosdakarya, Tahun 2021.

Mandalika Usman Mulyadi, Dasar-Dasar Kurikulum, Surabaya Intlektual Clubjahun 2003.

Mulyasa. Kurikulum Berbasis Konpetensi, Konsep Karaktristik, PT Remaja Rosdakarya, Tahun 2019.

Mertler, C.A., & Charles, C.M. (2005). In-troduction to educational research (5th ed). Singapore: Pearson. Usman, M.U. 2009. Menjadi guru profesional. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Muhadjir, Noeng, 2018, Pengantar Penelitian Sederhana, P3g Depdikbud Jakarta.

Moh.uzer, Menjadi Guru Profesional, PT Remaja Rosdiana Bandung 2017.

Pedoman, Pendidikan Agama Islam, Kapitas Slekta Pengetahuan Agama Islam, Departemen Agama RI, tahun 2017.

Pola Pembelajaran Di Pondok Pesantren, Departemen Pendidkan Agama RI, Tahun 2003.

Rohmanurmeta, F. M. R., & Farozin, M. (2016). Pengaruh pengaturan tempat duduk terhadap motivasi dan hasil belajar pada pembelajaran tematik integratif. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 9(1). https://doi.org/10.21831/jpipfip.v9i1.10691

Rohani, Ahmad, & Ahmadi, A. (1991). Pengelolaan kelas, Jakarta: Rineka Cipta.

Sulfemi, W. B. (2015). Kemampuan pedagogik guru.

Sardiman. (2012). Interaksi dan motivasi belajar mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Suryabrata, S. (2013). Metode panellation. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Susanto A, (2013). Teori belajar pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.Wiyani, N.A. (2013). Manajemen kelas. Jogjakarta: Ar-ruzz Media

Sukodoyo, S., & Eriany, P. (2013). MOTIV ASI BELAJAR BAHASA INGGRIS PADA SISWA SEKOLAH MENENGAH PERTAMA DALAM MENGHADAPI UJIAN NASIONAL DITINJAU DARI DUKUNGAN SOSIAL ORANG TUA DAN KOMPETENSI GURU. PSIKODIMENSIA, 12(1), 95. https://doi.org/10.24167/psiko.v12i1.41

Wade, C., dan Tavris, C. 2007. Psikologi. Alih Bahasa: Padang Mursalin dan Dinastuti. Jakarta: Erlangga.

Wang, 1., Lim, E., Elizabeth, S., Cari, L.K., dan Sandra. 1.0. 2011. Quality Teaching and Teacher Education: A Kaleidoscope of Notions. Las Vegas: University of Nevada. Journal of Teacher Education 62 (4) 331-338.

Downloads

Published

2024-03-30

How to Cite

Masjudin, M. (2024). KETERAMPILAN GURU MENGELOLA KELAS DALAM MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR SISWA KELAS VI BIDANG STUDI QUR’AN HADITS DI MADRASAH IBTIDAIYAH NW KORLEKO. Jurnal Kepemimpinan Dan Pengurusan Sekolah, 9(1), 89–98. https://doi.org/10.34125/jkps.v9i1.431

Issue

Section

Articles