IMPLEMENTASI PROJEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA (P5) PADA KURIKULUM MERDEKA DI MIN 3 SUKOHARJO
DOI:
https://doi.org/10.34125/jkps.v10i3.721Keywords:
Implementasi, P5, Kurikulum Merdeka, SekolahAbstract
The objectives of this research are; 1) to find out how P5 is planned at MIN 3 Sukoharjo; 2) to find out how P5 is implemented at MIN 3 Sukoharjo; 3) to find out the P5 evaluation at MIN 3 Sukoharjo. This research uses a qualitative approach with data collection techniques of observation, documentation, and interviews. The data analysis technique used is the Miles & Huberman model, namely data collection, data reduction, data display, and conclusion drawing/verification. Testing the validity of the data in this research uses a data credibility test with extended observations, increasing persistence and triangulation. The results of this research are that the implementation of P5 at MIN 3 Sukoharjo includes 3 stages, namely; stage 1) Planning, including; designing time allocation, forming an implementation team, determining the topic or theme, determining the model to be used, and designing the P5 module; 2) Implementation, P5 is carried out in all classes from class 1 to class 6 with each class teacher in charge with the stages of project introduction, explanation of objectives, explanation of steps and art performance/work title; 3) evaluation, evaluation is carried out by the teacher in charge of P5 in each class in the form of phase assessment rubrics, daily journals, assessment rubrics, presentations, portfolio assessment rubrics, and final assessment rubrics in formative and summative assessments.
References
Akhyar, M., Remiswal, R., & Khadijah, K. (2024). Pelaksanaan evaluasi P5 dalam meningkatkan kreativitas dan kemandirian siswa pada mata pelajaran PAI di SMPN 1 VII Koto Sungai Sariak. Instructional Development Journal, 7(2), 362-372.
Anggelia, D., Puspitasari, I., & Arifin, S. (2022). Penerapan model project-based learning ditinjau dari kurikulum merdeka dalam mengembangkan kreativitas belajar pendidikan agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 7(2), 398-408. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2022.vol7(2).11377
Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi penelitian kualitatif. CV Jejak (Jejak Publisher).
Anisah, M. R., Hasbi, H., & Rohman, A. (2025). Pelaksanaan kurikulum merdeka dalam kegiatan proyek penguatan profil pelajar Pancasila (P5). Jurnal Intelek Insan Cendikia, 2(1), 501-510.
Antari, L. P. S., & De Liska, L. (2020). Implementasi nilai nilai pancasila dalam penguatan karakter bangsa. Widyadari, 21(2), 676-687.
Arsalan, A., Gultom, B., & Fajrin, M. D. I. N. (2025). Implementasi Sila Ketiga Pancasila Dalam Menyikapi Keberagaman. Tumoutou Social Science Journal, 2(1), 11-17. https://doi.org/10.61476/f2f58r88
Aulia, D. (2023). Analisis Kebijakan Kurikulum Merdeka Melalui Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 11(1), 122-133. https://doi.org/10.22219/jp2sd.v11i1.25923
Banurea, R. D. U., Simanjuntak, R. E., Siagian, R., & Turnip, H. (2023). Perencanaan pendidikan. Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora, 2(1), 88-99.
Fandi, R. (2024). Kesiapan sekolah dalam menerapkan P5 (Project Penguatan Profil Pelajar Pancasila) pada kurikulum merdeka di kelas 1 dan 4 SD 15 Banda Aceh (Doctoral dissertation, Universitas Bina Bangsa Getsempena).
Febrian, R., Apriliani, A. N., Fauziah, S. N., & Mutia, A. A. (2025). Pentingnya Manajemen Waktu Bagi Mahasiswa Semester Akhir di Tengah Tugas Akhir. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Kearifan Lokal, 5(1), 173-184.
Hardiansyah Deni. (2022). Kurikulum Merdeka Dan Paradigma Pembelajaran Baru. Bandung: Yrama Widya.
Henik, U. (2024). Upaya Penguatan Pendidikan Karakter Menuju Era Society 5.0 Melalui Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Tafhim Al-'Ilmi, 16(01), 21-44. https://doi.org/10.37459/tafhim.v16i01.204
Jailani, M. S. (2023). Teknik pengumpulan data dan instrumen penelitian ilmiah pendidikan pada pendekatan kualitatif dan kuantitatif. IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1-9.
Khoiruna, I. (2025). Kerjasama Guru dan Orangtua dalam Memperhatikan Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam di Sekolah Menengah Kejuruan. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 14(2 Mei), 1797-1810. https://doi.org/10.58230/27454312.2188
Khosiyatika, K., & Kusumawati, E. R. (2023, July). Implementasi projek penguatan profil pelajar pancasila (P5) pada Kurikulum Merdeka di SD Muhammadiyah Plus Kota Salatiga. In ICIE: International Conference on Islamic Education (Vol. 3, pp. 75-82).
Kurniasih, A., Nursafitri, L., Kurniawati, D., & Susanti, S. S. (2023). Pendampingan Penyusunan Modul Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dan Profil Pelajar Rahmatan Lil Alamiin (P5 dan P4R) Pada Guru Madrasah Tsanawiah di Lampung Timur. Jurnal Peduli: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 1-11. https://doi.org/10.51226/pdl.v3i1.490
Muis, M. A., Pratama, A., Sahara, I., Yuniarti, I., & Putri, S. A. (2024). Peran Pendidikan Agama Islam dalam Pembentukan Karakter Bangsa di Era Globalisasi. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(7), 7172-7177. https://doi.org/10.54371/jiip.v7i7.4872
Navitri, R. Y., Untari, M. F. A., & Kanitri, N. (2025). Pembelajaran dengan Pendekatan CRT Berbasis PBL untuk meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Ainara Journal (Jurnal Penelitian dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 6(1), 100-107. https://doi.org/10.54371/ainj.v6i1.778
Nengsih, D., Febrina, W., Maifalinda, M., Junaidi, J., Darmansyah, D., & Demina, D. (2024). Pengembangan modul ajar kurikulum merdeka. Diklat Review: Jurnal manajemen pendidikan dan pelatihan, 8(1), 150-158. https://doi.org/10.35446/diklatreview.v8i1.1738
Nurhaifa, I., Hamdu, G., & Suryana, Y. (2020). Rubrik penilaian kinerja pada pembelajaran STEM berbasis keterampilan 4C. Indonesian Journal of Primary Education, 4(1), 101-110. https://doi.org/10.17509/ijpe.v4i1.24742
Purnawanto, A. T. (2022). Implementasi Profil Pelajar Pancasila dalam Pembelajaran Kurikulum Merdeka. Jurnal Pedagogy, 15(2), 76-87. https://doi.org/10.63889/pedagogy.v15i2.139
Qodriyah, R. A., & Fauziyah, N. (2025). Penerapan Kegiatan Cooking Class Berbasis Nilai Islam untuk Menanamkan Sikap Syukur dan Mandiri pada Anak di RA Muslimat NU 02 Kepuhteluk. JURNAL Studi Tindakan Edukatif (JSTE), 1(2), 169-173.
Ramadhan, A. R., Arpannudin, I., Maulana, D. F., Areza, F. D., & Fadilah, M. R. (2024). Upaya guru Pendidikan Pancasila dalam mencegah aksi tawuran melalui pendidikan karakter berbasis nilai-nilai Pancasila. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(001 Des), 1107-1118. https://doi.org/10.58230/27454312.1348
Rohmah, N. N. S., Narimo, S., & Widyasari, C. (2023). Strategi penguatan profil pelajar Pancasila dimensi berkebhinekaan global di sekolah dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(3), 1254-1269. https://doi.org/10.31949/jee.v6i3.6124
Saifullah, A., Djatmika, E. T., & Pristiani, R. (2024). Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Sebagai Penguatan Pendidikan Karakter. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(2), 49-57. https://doi.org/10.37329/cetta.v7i2.2974
Saraswati, D. A., Sandrian, D. N., Nazulfah, I., Abida, N. T., Azmina, N., Indriyani, R., ... & Lestari, I. D. (2022). Analisis kegiatan p5 di sma negeri 4 kota tangerang sebagai penerapan pembelajaran terdiferensiasi pada kurikulum merdeka. Jurnal Pendidikan Mipa, 12(2), 185-191.
Sasoko, D. M. (2022). Pentingnya perencanaan dalam upaya pencapaian tujuan yang efektif dan efisien. Jurnal Studi Interdisipliner Perspektif, 21(2), 83-89.
Septiani, A. (2022). Implementasi kurikulum merdeka ditinjau dari pembelajaran matematika dan pelaksanaan P5 (studi di SMA Negeri 12 Kabupaten Tangerang). AKSIOMA: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 13(3), 421-435. https://doi.org/10.26877/aks.v13i3.14211
Septiany, S., Darmayanti, M., & Hendriani, A. (2024). Pengembangan proyek penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) sebagai upaya penguatan karakter siswa sekolah dasar: Implementasi dan tantangan. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 12(2), 170-189. https://doi.org/10.22219/jp2sd.v12i2.31740
Sugiyono. (2018) MetodePenelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta.
Susanto, D., & Jailani, M. S. (2023). Teknik pemeriksaan keabsahan data dalam penelitian ilmiah. QOSIM: Jurnal Pendidikan Sosial & Humaniora, 1(1), 53-61. https://doi.org/10.61104/jq.v1i1.60
Ulandari, S., & Rapita, D. D. (2023). Implementasi proyek penguatan profil pelajar pancasila sebagai upaya menguatkan karakter peserta didik. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 8(2), 116-132.
Unggul, A. R. P., Ajati, D. T., Saputra, R. W., & FITRIONO, R. A. (2022). Pancasila sebagai dasar negara. Jurnal Ekonomi, Sosial & Humaniora, 4(04), 25-31.
Utami, S. A. (2024). Implementasi P5 (Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila) Dalam Dimensi Berfikir Kritis Dan Kreatif Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sd Negeri 32 Kota Bengkulu (Doctoral dissertation, UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu).
Yunizar, H. V., & Karina, S. (2024). Membangun Karakter Bangsa: Peran Pendidikan dalam Membentuk Generasi Unggul. Jurnal Ilmu Manajemen dan Pendidikan| E-ISSN: 3062-7788, 1(3), 18-20.
Yulia, N. M., Asna, U. L., Fahma, M. A., Reviana, P. A., Cholili, F. N., Halimahturrafiah, N., & Sari, D. R. (2025). Use of Game-Based Learning Media Education as an Effort to Increase Interest Elementary School Students Learning. JERIT: Journal of Educational Research and Innovation Technology, 2(1), 38–45. https://doi.org/10.34125/jerit.v2i1.23
Zafari, K. A., & Iskandar, M. Y. (2024). Interactive Multimedia Development With The Autorun Pro Enterprise Ii Application Version 6.0 In Ict Guidance In Secondary Schools. JERIT: Journal of Educational Research and Innovation Technology, 1(1), 20–26. https://doi.org/10.34125/jerit.v1i1.3
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Kepemimpinan dan Pengurusan Sekolah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.