MANAJEMEN GURU DALAM MERESPON SISWA MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN LURING DAN DARING DI MASA PANDEMI COVID-19

Novia Hendra, Muhammad Giatman, Ernawati Ernawati

Abstract


The purpose of this research is to find out the teacher's response to offline and online learning, especially in the long term as we are currently facing with the Corona Virus (COVID-19) which has not stopped. Through questionnaire response analysis using offline and online learning models, the research sample is teachers who teach at the Vocational High School level, both from public and private schools in the Padang city area. The instrument used is a questionnaire distributed online using the ms.form link. Based on the data obtained that the implementation of offline and online learning has been carried out effectively, it can be seen from the teacher's response to offline and online learning using a learning model, namely 40% of teachers said it was very good, 30% said it was good, 20% said it was not good, and 10% said very not good at processing offline and online learning models. With the results found from the management of educator readiness in offline and online learning in the future, it can be anticipated to be more effective by looking at the shortcomings and obstacles found in the field through this research.

Full Text:

PDF

References


Akrim, A. (2022). Covid-19 Dan Kampus Merdeka Di Era New Normal (Ditinjau Dari Perspektif Ilmu Pengetahuan). Aksaqila Jabfung.

Anwar, M. (2018). Menjadi guru profesional. Prenada Media.

Awinda, H., Mukhlis, M., & Muhammad, H. (2022). Penerapan Metode Demonstrasi Dan Tanya Jawab Pada Pembelajaran Aqidah Akhlaq Di Madrasah Tsanawiyah Kecamatan Kemuning Kabupaten Indragiri Hilir Provinsi Riau (Doctoral dissertation, UIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi).

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33-54.).

Falahudin, I., Wigati, I., & Astuti, A. P. (2016). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap kemampuan berpikir kritis siswa pada pembelajaran materi pengelolaan lingkungan di SMP Negeri 2 Tanjung Lago, Kabupaten Banyuasin. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 2(2).

Fauziyah, R. N., Suhardi, A. D., & Hayati, F. (2021). Strategi Guru dalam Menerapkan Pembelajaran Aktif Inovatif Kreatif Efektif dan Menyenangkan (PAIKEM) pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SDN X Astanaanyar Kota Bandung. Jurnal Riset Pendidikan Agama Islam, 1(2), 120-126.

Febriana, R. (2021). Kompetensi guru. Bumi Aksara.

Hakim, A. (2021). Pendekatan Sistem Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Shaut Al-Arabiyah, 9(2), 176-184.

Jahiddin, M. (2021). Perilaku keagamaan masyarakat pesisir di masa pandemi covid-19: studi kasus di Kelurahan Jempong Baru Kecamatan Sekarbela Kota Mataram (Doctoral dissertation, UIN Mataram).

Laksana, D. N. L., & Dhiu, K. D. (2021). Hakikat perkembangan anak usia dini. Aspek perkembangan anak usia dini, 1.

Malini, S. (2022). manajemen pembelajaran daring mahasiswa politeknik darusssalam masa pandemi covid-19. adminika, 8(1), 82-93.

Marisa, H. (2022). Keterampilan Guru Kelas Dalam Pembelajaran Tematik Pada Masa Pandemi di Kelas IV Sekolah Dasar Negeri 014 Kelurahan Sungai Empat Kecamatan Gaung Anak Serka (Doctoral dissertation, STAI Auliaurrasyidin Tembilahan).

MARIYATUL, Q. (2022). Pembiasaan Respon Keagamaan Untuk Mengembangkan Kecerdasan Spiritual Peserta Didik Di Mi Mimbarul Huda Kecamatan Bumiayu Kabupaten Brebes (Doctoral dissertation, UIN Prof. KH. Saifuddin Zuhri).

Purba, S., Subakti, H., Cendana, W., Cecep, H., Simarmata, W. F., Tanjung, R., ... & Avicenna, A. (2021). Kepemimpinan dan Perilaku Organisasi Pendidikan. Yayasan Kita Menulis..

Putra, B. N. K., & Vipraprastha, T. (2022). Personal Branding, Social Media Marketing, Dan Word Of Mouth Dalam Meningkatkan Buying Decision Pada Konsumen E-COMMERCE SHOPEE. MODUS-Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 34(1), 75-84.

Putra, D. A., Ernawati, E., & Giadman, M. (2022). Manajemen Pembelajaran Daring dalam Meningkatkan Efektivitas Proses Pendidik di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Imiah Pendidikan dan Pembelajaran, 6(1).

Rizqi, W. A. (2021). Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Mengembangkan Mutu Sumber Daya Guru di MTs NU Banat Kudus (Doctoral dissertation, IAIN Kudus).

Rozi, F., & Sugiyono, S. (2021). Pengaruh kualitas pelayanan, citra merek dan promosi terhadap kepuasan pelanggan transportasi online. Jurnal Ilmu dan Riset Manajemen (JIRM), 10(10).

Setiawan, H. R. (2021). Manajemen Peserta Didik:(Upaya Peningkatan Kualitas Lulusan (Vol. 1). umsu press.

Silitonga, N., & Amirah, R. (2021). Aplikasi Manajemen dalam Proses Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti di SMPN Kutabuluh. PEMA (Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Kepada Masyarakat), 1(2), 13-20.

Simanjuntak, M. (2022). Riset Pemasaran. Yayasan Kita Menulis.

Tabun, Y. F., Ariningsih, K. A., Jalal, N. M., Hau, R. R. H., Suprapmanto, J., Meisarah, F & Akbar, A. (2022). Teori Pembelajaran. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Yuliarti, Y. (2021). Manajemen Kelas Dalam Peningkatan Kualitas Pembelajaran Tematik Kelas Awal 1-3 Di SDI Bina Shaliha Depok Jawa Barat (Doctoral dissertation, Institut PTIQ Jakarta).




DOI: http://dx.doi.org/10.34125/kp.v7i2.750

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, STKIP Pesisir Selatan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.