INTEGRASI METODE TILAWATI DAN TAHFIDZ DALAM PEMBELAJARAN AL-QURAN DI SDIT MUJAHIDUL AMIN
DOI:
https://doi.org/10.34125/jkps.v10i2.393Keywords:
Metode Tilawati, Tahfidz, Pembelajaran Al Qur’anAbstract
This study applies a qualitative field approach to analyze the application of the Tilawati method and Tahfidz program in an integrated manner in learning the Qur'an at SDIT Mujahidul Amin. Data were collected through in-depth interviews, participatory observation, and documentation studies. The results revealed that the school implemented an integrated learning model with a clear division of tasks between Tilawati teachers who teach reading the Qur'an systematically and Tahfidz teachers who are responsible for the memorization program. The integration of the two methods is done sequentially and in parallel according to the ability of each student. The success of the program is supported by regular training for teachers and the implementation of a gradual learning strategy (tadarruj), resulting in students successfully achieving the Juz 30 memorization target, some even exceeding it. This integration model is recommended as an effective option for Islamic education institutions in organizing comprehensive and sustainable Qur'anic learning.
References
’Aisyah, N., & Maknun, L. (2022). Implementasi Pembelajaran Tahfidz Al - Qur’an Melalui Metode Talaqi. 2(2), 1–14.
Al-Qaradhawi, Y. (2000). Bagaimana Berinteraksi Dengan Al Qur’an (T. Al-Kautsar (ed.)). Pustaka Al-Kautsar.
Anwar, F. S., & Munastiwi, E. (2021). Implementasi Program Tahfidz Di Mts Al-Muhsin Ii Dalam Menumbuhkan Minat Tilawatil Quran. Jurnal Isema : Islamic Educational Management, 6(1), 25–36. https://doi.org/10.15575/isema.v6i1.9356
Atoillah, A., Adib, A., Setyaningsih, R., Yanti, D., & Mansur, M. (2024). IMPLEMENTASI METODE TILAWATI DALAM PEMBELAJARAN AL QUR’AN (STUDI KASUS DI RUMAH TAHFIDZ QUR’AN MUSTAQIM BINTARA KOTA BEKASI). UNISAN JURNAL: JURNAL MANAJEMEN DAN PENDIDIKAN, 3(5).
Daryanto. (2014). Pembelajaran tematik, terpadu, terintegrasi (kurikulum 2013). Gava Media.
Fadlillah, M. (2023). Analisis Teori Kecerdasan Majemuk dan Implementasinya dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. Attractive : Innovative Education Journal, 5(1), 1–12.
Hermawan, D., & Jurjani, A. (2021). Efektivitas Metode Tilawati Dalam Peningkatan Kemampuan Membaca al-Qur’an Siswa SDIT Bintang Tangerang Selatan. Jurnal Konseling Pendidikan Islam, 2(1), 168–187.
Huzali, I., & Ikhsan, M. F. (2024). Implementasi Manajemen Peserta Didik Program Tahfidz Santri Putra Pondok Pesantren Darussalam Blokagung Banyuwangi Dalam Minat Tilawatil Quran. ARDHI : Jurnal Pengabdian Dalam Negri, 2(1), 99–107. https://doi.org/10.61132/ardhi.v2i1.135
Keswara, I. (2017). Pembelajaran Tahfidul Qu’ran (Menghafal Al-Qur’an) Di Pondok Pesantren Al Husein Magelang”. Hanata Widya, 6(2), 62–73.
Marieska, M. D., Lestari, S., Mahendra, C., Oktadini, N. R., & Buchari, M. A. (2021). Optimasi Algoritma K-Means Clustering dengan Parallel Processing menggunakan Framework R. Jurnal Edukasi Dan Penelitian Informatika (JEPIN), 7(1), 70. https://doi.org/10.26418/jp.v7i1.43400
Mubarok, H., Ilya, Z., Nisa’, R. K., Nisa’, N. K., Anintiya, E. O., & Ahmad, H. M. (2022). Mewujudkan Generasi Emas dan Berkarakter Disiplin melalui Program Tahfidz Qur’an di SD IT Istiqomah. Alsys, 2(4), 454–463. https://doi.org/10.58578/alsys.v2i4.435
Munir, M. (1997). Pedoman Lagu-Lagu Tilawatil Qur’an Dilengkapi dengan Tajwid dan Qosidah. Apollo Surabaya.
Mushaf Utsmani, Al-Qur’an dan Terjemah. (1971). Media Islami.
Nur, A., & Utami, F. Y. (2022). Proses dan Langkah Penelitian Antropologi: Sebuah Literature Review. Ad-Dariyah: Jurnal Dialektika, Sosial Dan Budaya, 3(1), 44–68. https://doi.org/10.55623/ad.v3i1.109
Sa’dulloh. (2008). 9 Cara Praktis Menghafal Al-Qur`an. Gema Insani.
Shihab, M. Q. (2007). Membumikan Al Qur’an. Mizan.
Tarigan, H. G. (2008). Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Angkasa Bandung.
Trianto. (2010). Model Pembelajaran Terpadu: Konsep, Strategi, dan Implementasinya dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). PT Bumi Aksara.
Usman, M. U. (1996). Menjadi Guru Profesional. Remaja Rosdakarya.
Wahyudi, S. M. (2021). Manajemen Kurikulum Adaptif Dalam Meningkatkan Efektifitas Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Managere: Indonesian Journal of Educational Management, 3(1), 107–118. https://doi.org/10.52627/managere.v3i1.115
Wahyuni, W. S., Andryana, S., & Rahman, B. (2022). PENGGUNAAN ALGORITMA SEQUENTIAL SEARCHING PADA APLIKASI PERPUSTAKAAN BERBASIS WEB. JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Pembelajaran Informatika), 7(2), 294–302. https://doi.org/10.29100/jipi.v7i2.2646
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Kepemimpinan dan Pengurusan Sekolah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.