MEWUJUDKAN PEMBELAJARAN ADAPTIF DAN JOYFUL DI MADRASAH IBTIDAIYAH
DOI:
https://doi.org/10.34125/jkps.v10i2.578Keywords:
Pembelajaran Adaptif, Joyful Learning, Teknologi Pendidikan, Madrasah IbtidaiyahAbstract
The development of digital technology has driven significant transformation in the world of education, including at the Madrasah Ibtidaiyah (MI) level. This article aims to examine the application of adaptive learning and technology-based joyful learning in the MI environment as a strategy to answer the challenges of 21st-century learning. Using a descriptive qualitative approach through a literature study, this article analyzes various literature and best practices relevant to the integration of educational technology. The results of the study indicate that adaptive learning through a digital platform allows for personalization of learning according to individual student needs, while joyful learning based on interactive media increases motivation, participation, and social-emotional development of students. The combination of the two creates a responsive, inclusive, and enjoyable learning environment. Technological innovations such as educational applications, AI-based learning systems, and augmented reality have proven effective in strengthening the learning engagement of MI students. This study concludes that strategic technology integration can strengthen the quality of contextual and globally competitive Islamic basic education.
References
Alamsyah, E., & Ahwa, D. F. (2020). Implementasi Metode Joyfull Learning pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Menengah Pertama Alam Banyuwangi Islamic School. In AL-ADABIYAH: Jurnal Pendidikan Agama Islam (Vol. 1, Issue 1, pp. 59–76). https://doi.org/10.35719/adabiyah.v1i1.12
Apriyanti, R. (2024). Inovasi Pembelajaran Pendidikan Pancasila Berbasis Wordwall Untuk Meningkatkan Motivasi dan Pemahaman Konsep Peserta Didik. 1(2), 674–679.
Asari, S., Pratiwi, S. D., Ariza, T. F., Indapratiwi, H., Putriningtyas, C. A., Vebriyanti, F., Alfiansyah, I., Sukaris, S., Ernawati, E., & Rahim, A. R. (2021). PAIKEM (Pembelajaran Aktif, Inovatif, Kreatif, Efektif Dan Menyenangkan). DedikasiMU : Journal of Community Service, 3(4), 1139. https://doi.org/10.30587/dedikasimu.v3i4.3249
Azizah, M., Hasan, M. S., Budiyono, A., & Sirojuddin, A. (2024). Pelatihan Metode Pembelajaran Aktif, Inovatif dan Menyenangkan untuk Guru MI Bahrul Ulum Nataan Gedong Boyountung Lamongan. An Naf’ah: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 39–48. https://doi.org/10.54437/annafah.v2i1.1500
Beno, J., Silen, A. ., & Yanti, M. (2022). No 主観的健康感を中心とした在宅高齢者における 健康関連指標に関する共分散構造分析joyful learningTitle. Braz Dent J., 33(1), 1–12.
Dharmawansa, W. (2019). Penerapan strategi pembelajaran aktif,inovatif,kreatif,efektif dam menyenangkan ( PAIKEM ). SABILARRASYAD: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Kependidikan, IV(01), 113–123.
Guru dan Pembelajaran Menyenangkan - Dr. (n.d.).
Hamdani, M. H., & Zulfaqor, M. (2022). Implementasi Kebijakan Merdeka Belajar terhadap Proses Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di MI Al - Ikhlash. Reslaj : Religion Education Social Laa Roiba Journal, 5(3), 930–934.https://doi.org/10.47467/reslaj.v5i3.1966
Herdiyanti, Y. (2017). Pengembangan Modul Belajar Siswa Berbasis Teori Intelligences Pada Mata Pelajaran Ips. Skripsi. Magelang. Universitas Muhammadiyah Magelang.
Hidayat Ara. (2012). Konsep Pembelajaran Aktif, Inovatif, Kreatif, Efektif, dan Menyenangkan (PAIKEM). Jurnal An-Nur, 4(1), 41.
Menciptakan Pembelajaran Menyenangkan Di Sekolah Dasar - Pariang Sonang Siregar, Rindi Genesa Hatika - Google Books. (n.d.).
Nabila, S. M., & Septiani, M. (2025). Pendekatan Deep Learning untuk Pembelajaran IPA yang Bermakna di Sekolah Dasar. 2(1), 9–20.
Nadia Nauli, Oktaviana Imroatun Cahyati, & Gusmaneli Gusmaneli. (2024). Penerapan Pembelajaran Aktif, Inovatif, Efektif, Kreatif, Menyenangkan, dan Islami (PAIKEMI). PUSTAKA: Jurnal Bahasa Dan Pendidikan, 4(2), 202–212. https://doi.org/10.56910/pustaka.v4i2.1398
Nudin, B., Prayesti, T., Suratiningsih, S., & Dwi Novianty, W. (2020). Manajemen Gerakan Sekolah Menyenangkan dalam Penguatan Pendidikan Karakter (PPK) di SD Negeri Buayan Kebumen. MANAGERIA: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 95–118. https://doi.org/10.14421/manageria.2020.51-06
Nuranis, S. (2024). Inovasi Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah ( Mi ): Tantangan Dan Peluang Di Era Digital. 10(2).
Nuril Pitriyati, Dwi Noviani, Imam Nasruddin, & Dewi Purbasari. (2022). Strategi Inovatif Dalam Pembelajaran Thaharah Di Mi Piat Tanjung Seteko. Education : Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 2(3), 114–126. https://doi.org/10.51903/education.v2i3.282
Oktarina, N., & Widodo, J. (2025). 1 , 2, 3 ,. 10.
Ola, P., & Karim, H. A. (2024). Implementasi Metode Joyfull Learning Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sd Islam Darul Makmur Sungai Rotan Batu Taba Ampek Angkek. Jurnal Citra Pendidikan, 4(1), 1594–1602.
Pekalongan, K. H. A. W. (2023). LEARNING BERBANTUAN ICE BREAKING.
Pembelajaran, T., Adaptif, Y., & Inklusif, D. A. N. (2025). EFEKTIVITAS KURIKUM MERDEKA TERHADAP GURU DAN SISWA : 06(1), 221–233.
Pengelolaan, M., & Mi, S. D. (2024). PROSIDING Vol.3 2024. 3, 32–35.https://doi.org/10.47435/sentikjar.v3i0.3137
Publising, K. A. (2025). ANALISIS LITERATUR : PENDEKATAN PEMBELAJARAN DEEP LEARNING DALAM PENDIDIKAN. 2(3), 50–57.
Rahma, B. A., & Hidayah, H. (2022). Penerapan Pembelajaran Menyenangkan ( Joyful Learning ) Melalui Metode Pembelajaran Loose Part Pada Anak Usia Dini. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana : Universitas Negeri Semarang, 190.
Rahmawati, E. (2021). Konsep Pembelajaran Menyenangkan bagi Siswa Kelas Bawah Tingkat Sekolah Dasar. Reslaj : Religion Education Social Laa Roiba Journal, 4(1), 171–178. https://doi.org/10.47467/reslaj.v4i1.568
Rindaningsih, I., Hastuti, W. D., & Findawati, Y. (2019). Desain Lingkungan Belajar yang Menyenangkan Berbasis Flipped Classroom di Sekolah Dasar. In Proceedings of The ICECRS (Vol. 2, Issue 1, pp. 41–47). https://doi.org/10.21070/picecrs.v2i1.2452
Roheni, V. S., Fauziyah, N., Ivanov, A., & ... (2024). Penerapan Pembelajaran Menyenangkan Bermain Dan Edukasi Pada Materi Pecahan Kelas 2 SD Menggunakan Aplikasi Wordwall Model Labirin. Jurnal Pembelajaran …, 4(1), 68–76. https://doi.org/10.17977/um065v4i12024p68-76
Sari, E. (2022). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN MENYENANGKAN DAN ADAPTIF.
Solehuddin, M., Hasyim, D. M., Riniati, W. O., Ilyas, H. P., Muhammadiyah, U., Hamka, P., & Palembang, U. M. (2024). Pelatihan Manajemen Kelas Berbasis Edutainment Bagi Dosen Pemula Dalam Mewujudkan Pembelajaran Yang Menyenangkan. 4(6), 178–185.
Utami, S. (2019). Menciptakan Joyful Learning Teaching. LIKHITAPRAJNA. Jurnal Ilmiah. Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 19, 49–58.
Wijanarko, Y. (2017). Model Pembelajaran Make a Match Untuk Pembelajaran Ipa Yang Menyenangkan. Taman Cendekia: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 1(1), 52–59. https://doi.org/10.30738/tc.v1i1.1579
Yasmin, A. F., & Priyanata, A. B. (2024). Komunikasi Model Lasswell Dan Stimulus-Organism-Response Dalam Mewujudkan Pembelajaran Menyenangkan Kelas 3 Sd. Jurnal Pena Karakter, 6(2), 60–66. https://doi.org/10.62426/zg47qh20.
Zainullah, Z., & Edwar, A. (2022). Pembelajaran Pendidkan Agama Islam Yang Efektif Dan Menyenangkan Dengan Flash Player, Youtube, Google Classroom Dan …. Maslahah: Journal of Islamic Studies, 1(1), 1–8.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Kepemimpinan dan Pengurusan Sekolah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.