PENGARUH LITERASI INFORMASI DAN PENGUATAN PENDIDIKAN KARAKTER TERHADAP KINERJA GURU SMP NEGERI DI KECAMATAN KUANTAN MUDIK KABUPATEN KUANTAN SINGINGI

Hendri Gunawan, M. Nur Mustafa, Daeng Ayub Natuna, Try Wahyuni

Abstract


This study aims to analyze; 1) the effect of information literacy on teacher performance at SMP Negeri Kecamatan Kuantan Mudik Kabupaten Kuantan Singingi; 2) the effect of strengthening character education on teacher performance at SMP Negeri Kecamatan Kuantan Mudik Kabupaten Kuantan Singingi; 3) the effect of information literacy and strengthening character education on teacher performance at SMP Negeri Kecamatan Kuantan Mudik Kabupaten Kuantan Singingi. This study uses a quantitative approach with the type of ex post facto research. This study examines three variables to be studied to determine how much influence the independent and dependent variables have. The population in this study were 116 teachers and the sample in this study was 90 teachers SMP Negeri Kecamatan Kuantan Mudik Kabupaten Kuantan Singingi. The data analysis technique used is descriptive statistical analysis and inferential statistical analysis. The results of the study found that; 1) there is a significant and positive influence between information literacy variables on teacher performance at SMP Negeri Kecamatan Kuantan Mudik Kabupaten Kuantan Singingi; 2) there is a significant and positive effect between strengthening character education on teacher performance at SMP Negeri Kecamatan Kuantan Mudik Kabupaten Kuantan Singingi; and 3) obtained a significant effect between the variables of information literacy and strengthening character education on teacher performance at SMP Negeri Kecamatan Kuantan Mudik Kabupaten Kuantan Singingi.

Full Text:

PDF

References


Agung, I. (2017). Peran Fasilitator Guru dalam Penguatan Pendidikan Karakter (PPK). Perspektif Ilmu Pendidikan, 31(2), 106-119.

Anshori, I. (2017). Penguatan Pendidikan Karakter di Madrasah. Halaqa: Islamic Education Journal, 1(2), 63-74.

Aprilia, R. (2019). Pengaruh Literasi Informasi Dan Perilaku Kewirausahaan Terhadap Kinerja Usaha Kecil. Studi pada Usaha Kuliner di Kota Makassar.

Leonardus Nove Nugraha. (2019). Pengaruh literasi informasi dan literasi komputer terhadap kemampuan mengajar guru ekonomi. di SMA se-Kota Yogyakarta.

Mutiara, O. (2019). Pengaruh Ketersediaan Sarana Prasarana Dan Peran Guru Terhadap Pelaksanaan Penguatan Pendidikan Karakter Di Smp Pilot Project Ppk Pekanbaru (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau).

Nata, Abuddin. (2013). Pemikiran Pendidikan Islam dan Barat. PT. Raja Grafindo Persada. Jakarta

Nur Aisya., (2015). Implementasi Pendidikan Karakter di SDIT Nurul Ilmi Kota Jambi. http://eprints.umm.ac.id/35576/3/jiptummpp-gdl-maulidaani-47447-3-babii.pdf

Permanasari, I. (2007). Me lek Informasi Perlu Diintegrasikan dalam Pembelajaran. Kompas Cyber Media. Ditelususr pada tanggal 30 Mei 2018 dari http://www. Kompas.com/verI/Dikbud/0702/20/114040.html

Priansa, D.J. (2018). Kinerja dan Profesionalisme Guru. Alfabeta. Bandung.

Siregar, T., Waluyo, J., & Subiyanto, S. (2020). Implementasi Penguatan Pendidikan Karakter Pada Materi Ruang Lingkup Biologi. Jurnal Ilmu Pendidikan Indonesia, 8(3), 103-116.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta. Bandung.

Supardi. (2014). Kinerja Guru. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada. Jakarta.

Susanto, H. (2012). Faktor-faktor yang mempengaruhi kinerja guru sekolah menengah kejuruan. Jurnal Pendidikan Vokasi, 2(2).

Suwanto, S. A. (2015). Analisis Literasi Informasi Pemakai TBM. Kajian Informasi dan Perpustakaan, 3(1), 75-84.

Wardana, D. S. (2013). Motivasi berprestasi dengan kinerja guru yang sudah disertifikasi. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 1(1), 98-109.




DOI: http://dx.doi.org/10.34125/kp.v6i2.609

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, STKIP Pesisir Selatan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.