STUDI KEPUSTAKAAN: PERAN KOMIK DALAM MEMBANGUN PENGETAHUAN BENCANA DAN SIKAP PEDULI LINGKUNGAN SISWA SEKOLAH DASAR

Dina Syaflita, Hesty Mawarni Siregar, Muhammad Arif

Abstract


Reading materials for elementary school students need to be adapted to the level of cognitive development at the concrete operational level. One source of reading that is suitable and liked by students is comics. The purpose of this study is to theoretically examine the role of comics in learning in order to increase knowledge and attitudes towards environmental care. This type of research is library research. Literature research has a data collection method by taking data from various references, reading, taking notes, and processing research materials. The data collection technique in this study was to find data from various references related to research problems. The instrument used is a checklist for the classification of research materials. The results showed that educational comics could increase students' knowledge of disaster mitigation. This is because the non-fiction elements in the mitigation concept that are packaged in visuals and fictional storylines can make students enjoy reading. The concept of disaster mitigation in comics can also foster an environment care attitude.

Keywords


Comic, Mitigation, Environmental Care

Full Text:

PDF

References


Aldjufri, M. Nofal & Utami, Wiwik Sri (2016). Pengembangan Media Maket 3D Sebagai Bahan Ajar pada Materi Hidrosfer dengan Model 4D untuk Siswa Kelas X SMA. Swara Bhumi, 4(02).

Astuti, Siti Irene dan Sudaryomo. (2010). Peran Sekolah dalam Pembelajaran Mitigasi Bencana: Jurnal Dialog Penanggulangan Bencana. Vol. 1, No. 1.

Atmojo, S. E. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Ipa Bervisi SETS Dengan Metode Discovery Learning Untuk Menanamkan Nilai Bagi Siswa Sekolah Dasar. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 5(01).

Fives, H., Huebner, W., Birnbaum, A. S., & Nicolich, M. (2014). Developing a measure of scientific literacy for middle school students. Science Education, 98(4), 549-580.

Hasnunidah, N. (2012). Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMP Pada Pembelajaran Ekosistem Berbasis Konstruktivisme Menggunakan Media Maket. Jurnal Pendidikan MIPA (Old), 13(1).

Hermita, R. (2015). Fungsi Maket Sebagai Media Visual pada Karya Desain Interior. PROPORSI: Jurnal Desain, Multimedia dan Industri Kreatif, 1(1), 16-27.

Hermon. (2012). Mitigasi Bencana Hidrometrologi. Padang: UNP Press.

Ichsan, I. Z., Dewi, A. K., Hermawati, F. M., & Iriani, E. (2018). Pembelajaran IPA dan lingkungan: analisis kebutuhan media pembelajaran pada SD, SMP, SMA di Tambun Selatan, Bekasi. JIPVA (Jurnal Pendidikan IPA Veteran), 2(2), 131-140.

Jeramat, E., Mulu, H., Jehadus, E., & Utami, Y. E. (2019). Penanaman Sikap Peduli Lingkungan dan Tanggung Jawab melalui Pembelajaran IPA Pada Siswa SMP. Journal Of Komodo Science Education, 1(02), 24-33.

Khusniati, M. (2012). Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran IPA: Jurnal Pendidikan IPA Indonesia. Vol. 1, No. 2.

Mulyaningsih, T., P. Purwanto, & D. P. Sasongko. 2014. Status Keberlanjutan Ekologi pada Pengelolaan Lubang Resapan Biopori di Kelurahan Langkapura, Kecamatan Langkapura, Kota Bandar Lampung. Jurnal Ilmu Tanah dan Agroklimatologi 11 (2).

Narut, Y. F., & Nardi, M. (2019). Analisis sikap peduli lingkungan pada siswa kelas VI sekolah dasar di Kota Ruteng. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 9(3), 259-266.

Nurseto, T. (2011). Membuat media pembelajaran yang menarik. Jurnal Ekonomi dan pendidikan, 8(1).

Oktavia, R. D., & Sari, M. (2020). Pengaruh Pembelajaran Langsung Dengan Penggunaan Biopori Sebagai Sumber Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Materi Ekosistem. Bio-Lectura, 7(1), 43-52.

Permatasari, L. 2015. Bioinfiltration Hole: “One Day For Biopore†as an Alternative Prevent Flood. International Journal of Advances in Science Engineering and Technology: Vol 3 (2).

Rini, E.F. Implementasi Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan Melalui Pembelajaran Pendidikan Lingkungan Hidup (Plh) di Sekolah Dasar Muhammadiyah Alam Surya Mentari Tahun Ajaran 2016/2017. Skripsi. FKIP Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Rusilowati, A., Binadja, A., & Mulyani, S. E. S. (2012). Mitigasi Bencana Alam Berbasis Pembelajaran Bervisi Science Environment Technology and Society. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 8(1).

Rusilowati, A., Supriyadi, S., & Widiyatmoko, A. (2015). Pembelajaran Kebencanaan Alam Bervisi SETS Terintegrasi dalam Mata Pelajaran Fisika Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 11(1), 42-48.

Sasikome, Jacklin Rifka. (2015). Pengaruh Penyuluhan Bencana Banjir terhadap Kesiapsiagaan Siswa SMP Katolik Soegiyo Pranoto Manado Menghadapi Banjir: ejournal keperawatan (e-Kp). Vol. 3, No 2.

Sinaga, D. (2012). Perbedaan Hasil Belajar Mesin Konversi Energi Dengan Menggunakan Media Gambar, Media Animasi Flash, Dan Media Prototipe (Benda Tiruan) Di Kelas X Teknik Kendaraan Ringan Smk Ar Rahman Medan Tahun Pembelajaran 2012/2013 (Doctoral Dissertation, Unimed).

Situmorang, R. P., & Dian, V. Implementasi Karakter Peduli Lingkungan Siswa Melalui Pembelajaran Hi-Pori Di Sma Negeri 1 Bringin.

Sutandi, M.C., G. Husada, K. Tjandrapuspa, D. Rahmat, dan T. Sosanto. 2013. Penggunaan Lubang Resapan Biopori untuk Minimalisasi Dampak Bahaya Banjir pada Kecamatan Sukajadi, Kelurahan sukawarna, RW 004, Bandung. Konferensi Nasional Teknik Sipil 7, Universitas Sebelas Maret.

Wibowo, Rika Ayu & Estidarsani, Nanik (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kontekstual Menggunakan Media Maket pada Mata Pelajaran Menggambar Konstruksi Bangunan. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan, 2(2/JKPTB/18).

Yusro, A. C. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Berbasis SETS Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika dan Keilmuan (JPFK), 1(2), 61-66.

Tatalovic, M. (2009). Science comics as tools for science education and communication: A brief, exploratory study. Journal of Science Communication, 8(4).

Farinella, M. (2018). The potential of comics in science communication. Journal of Science Communication, 17(1), 1–17.

Herbst, P., Chazan, D., Chen, C. L., Chieu, V. M., & Weiss, M. (2011). Using Comics-Based Rep-resentations of Teaching, and Technology, to Bring Practice to Teacher Education Cours-es. ZDM, 43(1), 91-103.

Kim, J., Chung, M. S., Jang, H. G. and Chung, B. S. (2016). ‘The use of educational comics in learning anatomy among multiple student groups’. Anatomical Sciences Education 10 (1), pp. 79–86. https://doi.org/10.1002/ase.1619.




DOI: http://dx.doi.org/10.34125/kp.v6i2.638

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, STKIP Pesisir Selatan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.