PRAKTIKALITAS MEDIA PEMBELAJARAN MATEMATIKA MENGGUNAKAN APLIKASI POWTOON

Nela Sari Yolanda, Niscaya Laia

Abstract


This study aims to determine the practicality of mathematics learning media created using the powtoon application for Class XI Busana students at SMK Negeri 6 Padang. This research will reveal the level of practicality of using learning media using the powtoon application both from teachers and students after using this learning media in the learning process. The learning media that has been developed and the previous questionnaire sheets have been validated by the validators. Based on the results of the research, it shows that the learning media developed are practically visible from the practicality test results obtained from the teacher's response and student responses. The practicality test results obtained were 84% for teacher responses and 76% for student responses.


Keywords


Powtoon, Learning Media, Practicality

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2010). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Dani, F. (2015). Pengaruh Strategi Pembelajaran Dan Minat Belajar Tehadap Hasil Belajar Matematika. Pendidikan UNSIKA , 36-37.

Deliviani, E. (2017). PROSIDING Seminar Nasional Dies Natalis ke 57 "Aplikasi powtoon Sebagai Media Pembelajaran": Manfaat Dan Problematika. Universitas Negeri Makassar .

Hartanto, E. (2017). Perbedaan Skala Likert Lima Skala Dengan Modifikasi Skala Likert Empat. Jurnal Metodologi Peneliian , 43.

Jannah, R. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Mobile Learning Dengan Menggunakan Adobe FlashCs 6 Siswa Kelas XI MAN 2 Padang. Natural Science Journal , 437.

Orbit Thomas, A. W. (2020). Pelatihan Pembuatan Media Video Pembelajaran Berbasis Powtoon Dalam Peningkatan Profesionalisme Guru TK Eka Kaharap Di Desa SIGI Kecamatan Kahayan Tengah Kabupaten Pulau Pisau. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan .

Perdana, F. A. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Science, Technology Engineering And Mathematics (STEM) Untuk Meningkatkan Efikasi Diri Pada Siswa Kelas XI Busana SMK Negeri 6 Padang. Pendidikan Matematika Ekasakti , 43.

Riduwan. (2010). Belajar Mudah Penelitian Untuk Guru, Karyawan, dan Peneliti Pemula. Bandung: Alfabeta.

Sundaya, R. (2010). Statistika Penelitian Pendidikan. Bandung: STIKIP Garut Press.

Suppaile, B. I. (2007). Pembobotan Pernyataan Dalam Bentuk Skala Likert Dengan Pendekatan Distribusi Z. Jurnal Pendidikam dan Kebudayaan , 2.




DOI: http://dx.doi.org/10.34125/kp.v7i4.882

Refbacks



Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, STKIP Pesisir Selatan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.