EFEKTIVITAS MEDIA PEMBELAJARAN MATEMATIKA MENGGUNAKAN APLIKASI POWTOON
Abstract
Learning media is one of the intermediaries used to convey messages from teachers to students. In the world of education, learning media is known as an intermediary that is used to convey messages so that students understand the material conveyed by the teacher to students so that learning objectives are achieved. The function of the media was originally only known as a tool in teaching and learning activities, namely providing a visual experience in order to encourage learning motivation, clarify and simplify complex concepts. This study aims to determine the effectiveness of mathematics learning media using the powtoon application, by looking at student learning outcomes between classes that use learning media using the powtoon application and classes that do not use learning media using the powtoon application. Based on the results of the analysis, it shows that the learning media developed have been effective, as can be seen from the learning outcomes of students increasing after using learning media using the powtoon application.
Â
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdillah, A. (2017). Efektivitas Media Pembelajaran dan Minat Belajar Pengaruhnya Terhadap Hasil Belajar Akuntansi Dengan Motivasi Belajar Sebagai Variabel Intervening Pada Siswa Kelas XI SMK Negeri dan Swasta Di Jakarta Timur. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 1(2).
Anwar Ramli, R. I. (2017). Peran Media Dalam Meninggkatkan Efektivitas Belajar. Prosiding Seminar Nasional Lembaga Pengabdian Kepada Masyarakat (p. 5). Makassar: Universitas Negeri Makassar.
Dellviana, E. (2017). Aplikasi Powtoon Sebagai media Pembelajaran; Manfaat dan Problematikanya. Seminar Nasional Dies Natalis ke 56 (p. 3). Makassar: Universitas Negeri Makassar.
Fathurrahman, A., Sumardi, S., Yusuf, A. E., & Harijanto, S. (2019). Peningkatan Efektivtas Pembelajaran Melalui Peningkatan Kompetensi Pedagogik Dan Teamwork. Jurnal Manajemen Pendidikan, 7(2), 843-850.
Fimansyah, D. (2015). Pengaruh Strategi pembelajaran dan minat belajar terhadap hasil belajar matematika. Judika (Jurnal Pendidikan UNSIKA), 3(1).
Hamidaturrohmah, F. U. S. (2019). Efektifitas Pembelaaran IPA Menggunakan Media Powtoon Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar: Jurnal Tunas Nusantara. 1(2), 129.
Mudijono dan Dimyati. 2006. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Munadi, Y. (2013). Media Pembelajaran - Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta: Referensi (GPS Press Group).
Oktaviandi, Nieveen, dkk. 2012. Pengertian Evaluasi, Pengukuran dan Penilaian Dalam Dunia Pendidikan.http://navalmangelep.wordpress.com/2012/02/14 pengertian-evaluasi;pengukuran-dan-penelitian-dalam-dunia-pendidikan/. Diakses laman web diakses 10 desember 2021.
Ponza, P. J. R., Jampel, I. N., & Sudarma, I. K. (2018). Pengembangan Media Video Animasi Pada Pembelajaran Siswa Kelas IV di Sekolah Dasar. Jurnal Edutech Undiksha, 6(1),17.
Ridha Yonni Astika, B. S. (2019). Pengembangan Video Media Pembelajaran Matematika Dengan Bantuan Powtoon. Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Matematika , 87.
DOI: http://dx.doi.org/10.34125/kp.v8i1.935
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, STKIP Pesisir Selatan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.