EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA BERBASIS GEOGEBRA PADA BANGUN DATAR DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA SISWA KELAS V SDN 14 RANAH PESISIR

Authors

  • Lili Rismaini Universitas Putra Indonesia YPTK Padang, Indonesia
  • Dewi Devita Universitas Putra Indonesia YPTK Padang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.34125/jkps.v9i2.451

Keywords:

Media berbasis Geogebra, Efektivitas, Matematika, Inovasi Pembelajaran

Abstract

This research is motivated by the teacher-centered nature of current education. In recent years, the rapid advancement of information technology has significantly transformed how society seeks and acquires information. This technological progress has also influenced educational media, traditionally dominated by print-based learning materials used by teachers. The aim of this study is to enhance student learning outcomes through the use of GeoGebra-based media, which is effective in mathematics education. This research can be categorized as quantitative research with a quasi-experimental method. The study was conducted on fifth-grade students at SD N 14 Ranah Pesisir. The research instrument was developed to assess the effectiveness of using GeoGebra-based media in teaching planar geometry. The results of this study, analyzed using statistical methods including the Paired Sample Test, indicated a significance level (2-tailed) of 0.000, which is less than the alpha value of 0.05. This means that the significance value (0.000) is smaller than the alpha value (0.05), leading to the rejection of the null hypothesis (Ho) and the acceptance of the alternative hypothesis (Hi). Therefore, it can be concluded that there is a significant difference in students' mathematics learning outcomes before and after using GeoGebra in planar geometry instruction.

References

D, A. (2014). Metode Pengembangan Sumber dan Media Pembelajaran. Genius Media.

Daryanto. (2011). Media Pembelajaran. Nurani Sejahtera.

Hohenwarter, J. dkk. 2008. “Introducing Dynamic Mathematics Software to Secondary School Teachers: The Case of GeoGebra”. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching (2008).

Indriana, D. (2011). Ragam Alat Bantu Media Pengajaran. Diva Press.

Mahmudi, A. 2010. Membelajarkan Geometri dengan Program Geogebra. Seminar Nasional FMIPA UNY. (Online), (http://eprints.uny.ac.id/10483/1/P6- Ali%20.M.pdf), diakses 2 November 2018

Mulyono, A. (2010). Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Rineka Cipta.

Mahmudi, A. 2011. Pemanfaatan GeoGebra dalam Pembelajaran Matematika. Makalah terdapat pada Seminar Proceeding National Seminar on Science and Math Education. LPM UNY Yogyakarta Indonesia.

Mardalis. 2014. Metode Penelitian Suatu Pendekatan Proposal, Jakarta: Bumi Aksara.

Nazhifah, A.Y., & Rosiyanti, H. 2021. Webinar Pelatihan Penggunaan Aplikasi Geogebra Sebagai Media Pembelajaran Matematika Di MAN 1 Tangerang Selatan. Universitas Muhammadiyah Jakarta. Jakarta.

Nurman, M. 2015. Evaluasi Pendidikan. Mataram: Sanabil.

Sadiman, S. . (2008). Media Pendidikan. PT Raja Grafindo Press.

Salam, R. (2014). Efektivitas Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri dan Komunikasi Matematis Siswa SMAN 9 Makassar. Jurnal Nalar Pendidikan., 2.

Septian, A. 2017. Penerapan Geogebra untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Suryakencana. Jurnal PRISMA Universitas Suryakencana. 6(2). (Online), (https://jurnal.unsur.ac.id/prisma/article/download/212/140), diakses 24 Maret 2019

Suharsimi, A. (2009). Manajemen Penelitian. Rineka Cipta.

Syahbana, A. 2016. Belajar Menguasai Geogebra (Program Aplikasi Pembelajaran Matematika). Palembang: NoerFikri Offset

Susanti, M.A. 2016. Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Visual Bangun Ruang Pada Mata Pelajaran Matematika Ditinjau Dari Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Skripsi, FKIP Universitas PGRI Yogyakarta, Yogyakarta.

Susanto, A. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenamedia Group.

Susanto, A. 2015. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenamedia. Sutarto., & Syarifuddin. 2013. Desain Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: Samudra Biru.

Syahbana, A. 2016. Belajar Menguasai Geogebra (Program Aplikasi Pembelajaran Matematika). Palembang: NeorFikri Offset

Wibawa, B; Mukti, F. (2001). Media Pengajaran. CV Maulana.

Wiyartimi. (2020). Diagnosis Kesulitan Belajar Matematika Siswa pada Materi Trigonometri Rumus-Rumus Segitiga di Kelas X SMA Negeri 50 Jakarta. Jurnal Matematika, Aplikasi dan Pembelajarannya. Jurnal Matematika, Aplikasi Dan Pembelajarannya, 9.

Downloads

Published

2024-06-30

How to Cite

Rismaini, L., & Devita, D. (2024). EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA BERBASIS GEOGEBRA PADA BANGUN DATAR DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA SISWA KELAS V SDN 14 RANAH PESISIR. Jurnal Kepemimpinan Dan Pengurusan Sekolah, 9(2), 179–184. https://doi.org/10.34125/jkps.v9i2.451

Issue

Section

Articles