KEPEMIMPINAN VISIONER DALAM ORGANISASI UNTUK MENINGKATKAN BUDAYA MUTU DI SMKN 2 MARABAHAN
DOI:
https://doi.org/10.34125/jkps.v10i2.463Keywords:
Visionary leadership, quality culture, organization, strategy, SMKN 2 MarabahanAbstract
Visionary leadership to improve quality culture at SMKN 2 Marabahan can be implemented through various strategies and collaboration with teachers and staff. This research is a qualitative-research with an analysis process using descriptive analysis. Qualitative descriptive data analysis techniques are an approach used to understand, explain, and interpret non-numerical data. Data sources were taken from the principal and one of the teachers through interviews, observations, and documentation. The results of the study indicate that a visionary leader must be able to convey a strategic vision and mission that is inspiring, this can be achieved through regular meetings to improve the teamwork culture between the principal and teachers and be able to integrate technology with educational strategies to create a modern and adaptive learning environment to strengthen the sharing of best practices. The novelty of this study lies in the emphasis on the integration between visionary leadership and quality culture in vocational education environments such as SMKN 2 Marabahan. The focus on vocational education provides a unique perspective considering the need for practical and professional skills in today's job market.
References
Agustine, D. T., Gunarto, T., & Ramdani, S. D. (2019, May). Strategi Pembinaan untuk Meningkatkan Profesionalisme Guru SMK. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP (Vol. 2, No. 1, pp. 609-618).
Andriyani, F. M., Sembiring, M. G., & Prastati, T. (2024). Efektivitas E-Book dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Ditinjau dari Literasi Digital Sebagai Upaya Pemulihan Learning Loss (Studi Eksperimen pada Siswa Kelas 5 Sekolah Dasar). Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 7(1), 297-311.
Annisa, A., & Muttaqin, M. I. (2024). Membangun Masa Depan Pendidikan: Peran kepemimpinan Visioner Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Moral: Jurnal kajian Pendidikan Islam, 1(4), 127-137.
Arifin, B., Salim, A. N., Muzakki, A., Suwarsito, S., & Arifudin, O. (2024). Integrasi Penguatan Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Berbasis Literasi Digital Pada Peserta Didik Sekolah Dasar. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(3), 13547-13555.
Armiyanti, A., Sutrisna, T., Yulianti, L., Lova, N. R., & Komara, E. (2023). Kepemimpinan Transformasional Dalam Meningkatkan Kinerja Layanan Pendidikan. Jurnal Educatio Fkip Unma, 9(2), 1061-1070.
Assyakurrohim, D., Ikhram, D., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2022). Metode studi kasus dalam penelitian kualitatif. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 3(01), 1-9.
Baroroh, A. Z., Kusumastuti, D. A., & Kamal, R. (2024). Pemanfaatan Teknologi dalam Pembelajaran. Perspektif: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Bahasa, 2(4), 269-286.
Budianto, B., Latif, M., & Wahyudi, W. (2025). Kompetensi Pengawas Sekolah dalam Meningkatkan Efektivitas Organisasi di Sekolah Muhammadiyah. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 12(1), 51-63.
Damanik, N. (2024). Implementasi Bimbingan dan Konseling Dalam Konteks Kurikulum Merdeka Di Sekolah SMP Negeri 2 Dolok Masihul (Doctoral dissertation, UIN Sumatera Utara).
Dewi, T. K., & Hidayati, N. (2024). Model Program Magang Guru Industri untuk Meningkatkan Kompetensi dan Keterampilan Guru Pendidikan Vokasi. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(4 Nopember), 5243-5252.
Dwi, S., & Hasanah, U. (2024). Independent Curriculum and Strengthening Pancasila Identity in the Young Generation: Kurikulum Merdeka Dan Penguatan Identitas Pancasila Pada Generasi Muda. The Elementary Journal, 2(2).
Efendi, N., & Sholeh, M. I. (2023). Manajemen pendidikan dalam meningkatkan mutu pembelajaran. Academicus: Journal of Teaching and Learning, 2(2), 68-85.
Hadisi, L., & Muna, W. (2015). Pengelolaan teknologi informasi dalam menciptakan model inovasi pembelajaran (e-learning). Al-TA'DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 8(1), 117-140.
Handoko, Y., Wijaya, H. A., & Lestari, A. (2024). Metode Penelitian Kualitatif Panduan Praktis untuk Penelitian Administrasi Pendidikan. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Ilhami, A. H., & Fathoni, T. (2025). Kepemimpinan Visioner Kepala Sekolah Dalam Mewujudkan Pendidikan Berbasis Masa Depan. AL-MIKRAJ Jurnal Studi Islam Dan Humaniora (E-ISSN 2745-4584), 5(2), 611-624.
Islamiati, Z. N., & Suardiman, S. P. (2024). Penerapan Manajemen Layanan Karir di Madrasah Aliyah Negeri. Academy of Education Journal, 15(2), 1552-1561.
Lisbet, Z. T., Judijanto, L., Ginanjar, R., Adnanti, W. A., Butarbutar, M., & Harto, B. (2024). Friendly Leadership: Membangun Koneksi dan Kolaborasi di Tempat Kerja. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Marpaung, R. W. (2024). Implementasi Merdeka Belajar dalam Meningkatkan Kreativitas dan Inovasi Siswa di Era Digital. Indonesian Research Journal on Education, 4(2), 550-558.
Maysanjaya, I. M. D., Kesiman, M. W. A., Pradnyana, I. M. A., Saskara, G. A. J., Pratiwi, P. Y., Driya, P. D., & Dermawan, K. T. (2024, December). EFEKTIVITAS GAMMA APP DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENGAJAR. In Seminar Nasional Pengabdian kepada Masyarakat (Vol. 9, No. 1, pp. 735-740).
Nufus, E. A. B., Riyanto, Y., & Setyowati, S. (2024). Strategi dan pendekatan kepemimpinan dalam meningkatkan kualitas pendidikan. Jurnal Administrasi Pendidikan Islam, 6(2), 183-200.
Nur, F. F., & Insani, S. M. (2024). Evaluasi Kurikulum Sekolah Dasar Dalam Menilai Efektifitas Dan Relevansi Pembelajaran Di Sdn Sirnaraja. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2).
Pare, A., & Sihotang, H. (2023). Pendidikan holistik untuk mengembangkan keterampilan abad 21 dalam menghadapi tantangan era digital. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 27778-27778.
Prihanto, A., Subaidah, S., Aripin, M., & Warman, W. (2024). Strategi pengelolaan sekolah berbasis industri dalam meningkatkan daya saing dan kualitas pendidikan. Pendas Mahakam: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 9(2), 136-142.
Rachmadhani, S., & Manafe, L. A. (2023). Analisis Gaya Kepemimpinan Demokratis. Digital Economic, Management and Accounting Knowledge Development (DEMAnD), 5(1), 82-98.
Rachman, E. A., Humaeroh, D., Sari, D. Y., & Mulyanto, A. (2023). Kepemimpinan Visioner Dalam Pendidikan Karakter. Jurnal Educatio Fkip Unma, 9(2), 1024-1033.
Setya, A., Nugraha, A. E., Sutopo, A., & Anif, S. (2024). Analisis Strategi Manajemen Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan di Sekolah Dasar. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(3), 4247-4256.
Sholeh, M. I. (2023). Kepemimpinan Visioner Dalam Membangun Komunitas Belajar Kolaboratif. Salimiya: Jurnal Studi Ilmu Keagamaan Islam, 4(4), 10-26.
Sohim, B., Syah, S., & Hanafiah, H. (2021). Kompetensi Manajemen Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru PAI Di SMP Nurul Ihsan Banjaran Kabupaten Subang Jawa Barat. Jurnal Manajemen Pendidikan Al Hadi, 1(2), 1-20.
Subni, M., Putri, A. P., Restiawati, Y., Pelealu, N. C., & Dwiyono, Y. (2024). Implementasi Kepemimpinan Visioner dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. SISTEMA: Jurnal Pendidikan, 5(1).
Sukomardojo, T. (2023). Mewujudkan pendidikan untuk semua: Studi implementasi pendidikan inklusif di Indonesia. Jurnal Birokrasi & Pemerintahan Daerah Volume, 5(2), 205-214.
Suwarno, S., & Bramantyo, R. Y. (2019). Pengaruh gaya kepemimpinan terhadap kinerja organisasi. Transparansi Hukum, 2(1).
Suriansyah, A., & Aslamiah. (2015). Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah, Guru, Orang Tua, Dan Masyarakat Dalam Membentuk Karakter Siswa. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 34(2), 234-247.
Thana, P. M., & Hanipah, S. (2023). Kurikulum Merdeka: Transformasi Pendidikan SD Untuk Menghadapi Tantangan Abad ke-21. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 4, 281-288.
Tiasari, W. N., Hadi, S., & Suswanto, H. (2025). Analisis Sistematis Inovasi Pendidikan Vokasi: Studi Sistem Ganda Dalam Tvet Di Berbagai Negara. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 12(1), 155-166.
Wahyudi, N. G., & Jatun, J. (2024). Integrasi Teknologi dalam Pendidikan: Tantangan dan Peluang Pembelajaran Digital di Sekolah Dasar. Indonesian Research Journal on Education, 4(4), 444-451.
Wahyudi, N. G., & Jatun, J. (2024). Integrasi Teknologi dalam Pendidikan: Tantangan dan Peluang Pembelajaran Digital di Sekolah Dasar. Indonesian Research Journal on Education, 4(4), 444-451.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Kepemimpinan dan Pengurusan Sekolah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.