PRINSIP PENGELOLAAN KEUANGAN SEKOLAH DALAM PERSPEKTIF ISLAM
DOI:
https://doi.org/10.34125/jkps.v10i2.473Keywords:
Keywords: Principles, Financial Management, Islamic Perspective.Abstract
To realize quality education, one way is to optimize the school budget as a form of effective and efficient use of resources to support all aspects of school learning and development activities. The principle of school financial management is an important foundation in managing the flow of school finances to maintain the optimization of the use of funds so that they are right on target and achieve educational goals. The purpose of this study is to find out what are the principles of school financial management in the Islamic perspective. The research method used is a qualitative descriptive approach through library research, the results of the study show that there are several principles of financial management in the general view and in the Islamic perspective. In the general view there are six principles of financial management; 1. Justice, 2. Efficiency, 3. Effectiveness, 4. Transparency, 5. Accountability, and 6. Participation While in the Islamic view there are six 1. The principle of belief in the rules of Allah SWT, 2. The principle of Adl, 3. Amanah, 4. Sidiq, 5. Fatonah, and 6. Tabliq. These two Padangans have differences and similarities whose only difference lies in the Islamic orientation which is not only worldly, but also ukhrawi, thus making financial management a form of worship and trust in Allah SWT.
References
Abdillah, F. (2024). Peran Perguruan Tinggi Dalam Meningkatkan Kualitas Sumber Daya Manusia Di Indonesia. Educazione: Jurnal Multidisiplin, 1(1), 13–24.
Abhas, K. M. W. S. (2015). Analisis Konsep Amanah Sebagai Pengendalian Internal Pengelolaan Keuangan Pada Yayasan (Studi Kasus Pada Yayasan La-Royba Bali Bina Insani Kecamatan Kerambitan, Kabupaten Tabanan). Jurnal Akuntansi Profesi, 5(2), 18–30.
Afkari, S. G. (2025). Manajemen Risiko Dalam Keuangan Lembaga Pendidikan: Strategi Mitigasi, Transparansi Anggaran, Dan Keberlanjutan Finansial. Riggs: Journal Of Artificial Intelligence And Digital Business, 3(4), 18–25.
Ahyani, E., & Dhuhani, E. M. (2024). Transformasi Digital Dalam Manajemen Perkantoran Pendidikan: Sebuah Kajian Literatur. Jurnal Visionary: Penelitian Dan Pengembangan Dibidang Administrasi Pendidikan, 12(1), 205–215.
Anwar, H., Rihfenti Ernayani, S., Ak, M., Taufik, M. I., Se, M., Subhan, M. N., Se, M., Evrina, S., Nasrullah Djamil, S., & Si, M. (2023). Manajemen Pengelolaan Keuangan Syariah. Cendikia Mulia Mandiri.
Aryawati, N. P. A., Harahap, T. K., Yanti, N. N. S. A., Mahardika, I. M. N. O., Widiniarsih, D. M., Ahmad, M. I. S., Mattunruang, A. A., & Amali, L. M. (2023). Manajemen Keuangan. Penerbit Tahta Media.
Atmajaya, E. U., Serly, S. A. P., Diska, S. N. G., & Arin, A. G. M. (2024). Kepatuhan Syariah (Syariah Compliance) Pada Lembaga Keuangan Mikro Syariah. Journal Of Economics And Business, 2(1), 133–143.
Aziz, A., Nafi, A., Utami, E. Y., Anurogo, D., Kurniawan, M. A., Alwi, R., & Riva’i, F. A. (2023). Manajemen Pendidikan Islam: Filosofi, Konsep Dasar, Dan Implementasi Praktis. Pustaka Peradaban.
Deski, C. W. (2024). Akuntabilitas Dan Transparansi Keuangan Masjid Dalam Perpektif Islam (Studi Pada Masjid Ad-Du’a Kota Bandar Lampung).
Diantari, S. D., Bani, M. S. O., Al Fatiqh, S., & Trihantoyo, S. (2024). Pengoperasian Aplikasi Rkas Dalam Pengelolaan Dana Bantuan Operasional Sekolah (Bos). Harmoni Pendidikan: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(2), 280–299.
Dr Ha Rusdiana, M. (2021). Manajemen Pembiayaan Pendidikan: Filosofi, Konsep, Dan Aplikasi. Tresna Bhakti Press Bandung.
Fadhilah, N. (2023). Prinsip-Prinsip Dasar Keuangan Islam. Jurnal Qiema (Qomaruddin Islamic Economics Magazine), 9(1), 30–45.
Hastuti, S. P., & Fitriani, M. I. (2024). Optimalisasi Pengelolaan Keuangan Melalui Literasi Keuangan Di Sd Negeri Tanak Embang. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(3), 2145–2153.
Hidayat, R., Alam, M., Halim, A. S., & Agustian, S. (2023). Efektivitas Dan Efisiensi Pembiayaan Pendidikan Pasca Covid-19. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(2), 228–241.
Iman, M., Ida Ayu, H. E., Yanti Yunita, E. S., Wagimin, W., Tamimi, M., Ulian Burju, S., Zoe Zarka, S., Anri, N., Yurini, L., & Handoko, H. (2024). Manajemen Pendidikan Teori Dan Praktik Dalam Sistem Pendidikan.
Jasmine, S. F. (2023). Analisis Manajemen Keuangan Sdn Kandangan Iii Surabaya. Jurnal Jendela Pendidikan, 3(02), 231–240.
Kadir, A. (2019). Implementasi Sistem Informasi Dan Manajemen Pendidik Dan Tenaga Kependidikan (Simpatika) Dalam Pembayaran Tunjangan Profesi Guru Madrasah (Di Kantor Kementerian Agama Kota Binjai).
Komariah, K., Safrizal, M. A., & Suhendi, D. (2023). Kapita Selekta Manajemen Pendidikan Islam Kajian Teoritis Dan Implementatif.
Majid, M. A. (2023). Problematika Pendidikan Di Indonesia Sebagai Negara Berkembang. Salimiya: Jurnal Studi Ilmu Keagamaan Islam, 4(1), 58–69.
Muchlis, S., Mais, R. G., & Hartono, A. (2022). Manajemen Keuangan Berbasis Penerapan Nilai-Nilai Profetik. Musyarakah: Journal Of Sharia Economic (Mjse), 2(1), 1–21.
Nafiuddin, N. (2019). Memahami Sifat Shiddiq Nabi Muhammad Saw Perspektif Bisnis Syariah. Bisnis: Jurnal Bisnis Dan Manajemen Islam, 6(2), 116–126.
Najihah, I., & Muhammad, S. H. (2021). Konsep Manajemen Keuangan Dalam Lembaga Pendidikan Islam Perspektif Al Qur’an Dan Hadis. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(2), 223–239.
Nisa, V., Rachmawati, A. A., Janah, E. U., & Trihantoyo, S. (2024). Analisis Prinsip Akuntabilitas Manajemen Berbasis Sekolah (Mbs) Dalam Mendukung Pengelolaan Keuangan Sekolah. Refleksi: Jurnal Riset Dan Pendidikan, 2(2), 69–82.
Rahayu, S. (2019). Praktik Pengawasan Pengelolaan Keuangan Sekolah. Jaku (Jurnal Akuntansi & Keuangan Unja)(E-Journal), 4(1), 15–23.
Rahayuningsih, S. (2021). Pengelolaan Dana Bantuan Operasional Sekolah (Bos). Alhamra Jurnal Studi Islam, 1(2), 110–117.
Rahmah, N. (2016). Prinsip-Prinsip Manajemen Keuangan Sekolah. Kelola: Journal Of Islamic Education Management, 1(1), 73–77.
Rahmatilla, F. Y., & Ali, A. H. (2024). Analisis Akuntabilitas Dan Transparansi Laporan Keuangan Perspektif Akuntansi Syari’ah Di Masjid Nurul Ansor Kecamatan Panji Kabupaten Situbondo. Mazinda: Jurnal Akuntansi, Keuangan, Dan Bisnis, 2(2), 41–56.
Rambe, A. Y. F., & Herlambang, S. (2022). Manajemen Keuangan Syariah. Qusqazah, 1(2), 38–48.
Rianti, I. (2025). Peningkatan Kreativitas Guru Pendidikan Anak Usia Dini Melalui Pembiayaan Program Desa Maju Inhil Jaya (Dmij) Plus Terintegrasi. Jurnal Indragiri Penelitian Multidisiplin, 5(2), 63–70.
Ritonga, P. (2024). Transparansi Dan Akuntabilitas: Peran Audit Dalam Meningkatkan Kepercayaan Stakeholder. Equilibrium: Jurnal Ilmiah Ekonomi, Manajemen Dan Akuntansi, 13(2), 323–336.
Sa’adah, S., Waluyo, B., & Sayuti, A. (2025). Kepemimpinan Pendidikan Islam: Konsep, Gaya, Dan Implikasinya. Unisan Jurnal, 4(2), 01–09.
Salam, N. (2024). Best Practice Dalam Pengelolaan Dana Bosp Dengan Menerapkan Prinsip Manajerial Kepala Sekolah. Nas Media Pustaka.
Setiawan, I. (2021). Prinsip-Prinsip Dasar Manajemen Keuangan Syari’ah. Jurnal Ilmu Akuntansi Dan Bisnis Syariah (Aksy), 3(2), 153–170.
Sihotang, E. T., & Yutanto, H. (2021). Tata Kelola Organisasi Mahasiswa Melalui Pengembangan Sistem Informasi. Matrik: Jurnal Manajemen, Teknik Informatika Dan Rekayasa Komputer, 21(1), 99–110.
Sudaryo, A. (2024). Dinamika Pendidikan Islam Di Indonesia. Interdisiplin: Journal Of Qualitative And Quantitative Research, 1(1), 1–9.
Sumarsono, R. B., Maisyaroh, M., Untari, S., & Chusniyah, T. (2021). Peningkatan Kapasitas Kepala Sekolah, Guru, Dan Tenaga Administrasi Sekolah Dalam Mengelola Keuangan Berbasis Teknologi Informasi. Abdimas Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 105–112.
Trisnawati, E., Wahab, A., & Habbe, H. (2021). Implementasi Etika Berdagang Dengan Sifat Siddiq, Tabligh, Amanah, Fathanah Pada Waroeng Steak And Shake Cabang Boulevard Makassar.
Tuu, M. R., Aneta, Y., & Tui, F. P. D. (2024). Implementasi Kebijakan Pengelolaan Keuangan Badan Layanan Umum (Blu) Melalui Sistem Informasi Rencana Bisnis Anggaran (Rba) Di Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo. Normalita (Jurnal Pendidikan), 11(3).
Untung, S. (2023). Manajemen Keuangan Pendidikan Islam. Khazanah Pendidikan, 17(2), 130–138.
Usman, H. (2021). Administrasi, Manajemen, Dan Kepemimpinan Pendidikan: Teori Dan Praktik. Bumi Aksara.
Zahroh, F., & Ryandono, M. N. H. (2015). Nilai Fathonah Dalam Pengelolaan Bisnis Di Pesantren Mukmin Mandiri Sidoarjo. Jurnal Ekonomi Syariah Teori Dan Terapan, 2(9), 745–758.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Kepemimpinan dan Pengurusan Sekolah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.