MEDIA PLAYFULL CREATIVE ALPHABET BOARD SEBAGAI SARANA PEMBELAJARAN UNTUK MENSTIMULASI KEMAMPUAN BAHASA ANAK USIA 4-5 TAHUN

Authors

  • Setyaning Wiwik R Universitas Negeri Malang, Indonesia
  • Evania Yafie Universitas Negeri Malang, Indonesia
  • Wuri Astuti Universitas Negeri Malang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.34125/jkps.v10i2.496

Keywords:

Plaufull Creative Alphabet Board, Sarana Pembelajarann, Kemampuan Bahasa

Abstract

Language is an important tool in building children's social skills and plays a role in all aspects of life, especially communication. The golden age is the development of language that requires stimulation through learning that is rich in fun language. The purpose of this research and development is to create a playful creative alphabet board "flash card" media for language skills in children aged 4-5 years. Educators need to provide advice, provide teaching media to create interesting learning so that it is not boring. The method used in this study is the Research and Development (R&D) method into five stages, namely analysis, design, development, implementation and evaluation. Playful Creative Alphabet Board media as an effective learning aid can improve children's language skills in understanding instructions, constructing simple sentences, and recognizing and pronouncing letters correctly. Media that has achieved the criteria very well to meet the results of the feasibility test of all material experts at the small group test level and feasibility aspects.

References

Adolph, R. (2016). Peningkatan Kemampuan Membedakan Huruf B, D, P dan Q Melalui Permainan Kartu Huruf Bergambar pada Siswa di TK A Dharma Wanita 1 Ngraji. Teacher Education of Early Childhood Education, 1–23.

Afifah, & Chandra, A. (2021). Perkembangan Bahasa Anak Usia 4-5 Tahun (Ditinjau dari Pemerolehan Semantik dan Fonetik) dengan Menggunakan Kegiatan Bercerita Jurnal Pagi dan Cerita Sehari-hari di TK Muslimat NU Masyitoh 19 “ANNISA” Jenggot. Ijes, 1(1), 45–58. http://journal.upgris.ac.id/index.php/ijes

Aisyah, E. N., Iriyanto, T., Astuti, W., & Yafie, E. (2019). Peliharaan Sebagai Media Stimulasi Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(3), 174–180. file:///D:/0. KULIAH S3/SEMESTER 4/DISERTASI/1/Mendeley/Aisyah.pdf

Ani Daniyati, Ismy Bulqis Saputri, Ricken Wijaya, Siti Aqila Septiyani, & Usep Setiawan. (2023). Konsep Dasar Media Pembelajaran. Journal of Student Research, 1(1), 282–294. https://doi.org/10.55606/jsr.v1i1.993

Anwar, S., Iskandar, A., Azwar, Utami, R., & Pertiwi, S. (2019). International Conference on Public Health Universitas Teuku Umar, 18 November 2019. The 1st International Conference on Public Health, I(November), 163–171.

Arifani, Ghias Isqi, Edi Hendri Mulyana, and Sumardi Sumardi. 2020. Pengembangan Media Permainan Sains Feed the Zoo Animals Berbantu Flash Card Untuk Memfasilitasi Kemampuan Mengenal Huruf. Jurnal Paud Agapedia 4(1): 71–84.

Astuti, W., & Yafie,E. (2020). E. A Systematic Literature Review On Language Development Strstegies In Early Childhood Education: Effective Pedagogical Approaches. Mimbar Pendidikan, 10(1), 126-138.

Astuti, W., Nur’Aini, D. E., & Sangadah, L. (2022). Pengembangan Open Ended Play Untuk Meningkatkan Kompetensi Abad 21 (4cs) Pada Anak Usia 4-6 Tahun. Jurnal Graha Pengabdian, 4(3), 223-236.

Awliyah, R., Suyadi, S., Jannah, F. R., & Mustofa, A. (2021). Aspek Perkembangan Bahasa Anak pada Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Edutama, 8(1), 99. https://doi.org/10.30734/jpe.v8i1.1045

Etnawati, S. (2022). Implementasi Teori Vygotsky Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan, 22(2), 130–138. https://doi.org/10.52850/jpn.v22i2.3824

Febrianti, L., & Edo Dwi Cahyo. (2024). Jurnal Pendidikan Inklusif

( Mengungkap Peran Language Acquisition Device ( LAD ) Oleh NOAM CHOMSKY Terhadap pemerolehan. Jurnal

Friantary, H. (2020). Perkembangan Bahasa Pada Anak Usia Dini. Zuriah : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 127. https://doi.org/10.29240/zuriah.v1i2.2100

Heliati Fajriah, C. M. S. P. R. (2021). Pengembangan Media Papan Pintar Huruf Untuk Mengenalkan Huruf Abjad Pada Anak Usia 4-5 Tahun. Bunayya : Jurnal Pendidikan Anak, 7(2), 143. https://doi.org/10.22373/bunayya.v7i2.10485

Herman Anis. (2020). No Title. Pengertian Media Pembelajaran Menurut Para Ahli. https://hermananis.com/pengertian-media-pembelajaran-menurut-para- ahli/

Hirshman, B., Cords, R., & Hunter, B. (2005). Strategic direction. Airline Business, 21(10), 59–62. https://doi.org/10.1007/978-3-031-03799-3_5

Hildayani. 2015. Perkembangan Manusia. Modul 1: 1–486.

Ibrahim, M. A., Fauzan, M. lufti Y., Raihan, P., Nuriyah, S., Nurhadi, Setiawan, U., & Destiyani, Y. N. (2022). Jenis, Klasifikasi dan Karakteristik Media Pembelajaran. AL-MIRAH: JURNAL PENDIDIKAN ISLAM VOL. 4 NO. 2 2022, 9(2), 356–363.

Ineu, N. (2003). Pengembangan Model Kurikulum Pendidikan Anak Usia Dini.

Jurnal Pendidikan Usia Dini, 1(1978), 1–17.

Insani, H. N. (2025). Strategi Efektif untuk Meningkatkan Keterampilan Berbahasa pada Anak Usia Dini Pemalu Melalui Pendekatan Teori Zona Perkembangan Proksimal ( ZPD ) Vygotsky. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Vol: 2, No2, 2025, 2, 1–14.

Jailani, M. S. (2018). Perkembangan Bahasa Anak dan Implikasinya dalam Pembelajaran. INNOVATIO: Journal for Religious Innovation Studies, 18(1), 15–26. https://doi.org/10.30631/innovatio.v18i1.36

Krimawati, N. I., Sutama, I. W., & Astuti, W. (2021). Pengembangan Media Koptar Calista untuk Menstimulasi Kemampuan Bahasa Anak Usia 5-6 Tahun. SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 7(2), 205–217.

Kustiawan, U., Astuti, W., & Anisa, N. (2023). Pemanfaatan Model-Model Boneka untuk Pengembangan Kemampuan Bahasa Anak Usia Dini. Abdimas Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pengabdian kepada Masyarakat, 6(1), 74-80.

Lestari, D., Kurnia, R., & Zulkifli. (2022). Pengembangan media kotak huruf untuk meningkatkan kemampuan mengenal huruf pada anak usia 4-5 tahun. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6, 3066–3076. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/3349%0Ahttps://www.jp tam.org/index.php/jptam/article/download/3349/2851

Marlina. (2023). Upaya Mengembangkan Kemampuan Bahasa Pada Anak Usia 4- 5 Tahun Melalui Metode Bercerita. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 19212–19217.

Mawarti, F. H. (2024). Implementasi Media Looseparts Untuk Meningkatkan Kecerdasan Bahasa Anak Usia 4-5 Tahun Di TK Aba Jambu Fani Hajar Mawarti Universitas Ngudi Waluyo , Indonesia Pendahuluan Pendidikan pra sekolah atau biasa yang dikenal dengan se. Jurnal Pendidikan Indonesia, 5(3), 117–135.

Muhtar, N. A., Nugraha, A., & Giyartini, R. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran IPA berbasis Information Communication and Technology (ICT). PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(4), 20–31. https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v7i4.26455

Putri, A. D., & Suryana, D. (2022). Teori-Teori Belajar Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 12486–12494. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/3747

Pratiwi, Sella Dwi et al. 2025. Peran Pengembangan Keprofesiean Berkelanjutan ( PKB ) Dalam Meningkatkan Komitmen Kerja Guru. 10(1): 51–59.

Rachma, A., Tuti Iriani, & Handoyo, S. S. (2023). Penerapan Model ADDIE Dalam Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Simulasi Mengajar Keterampilan Memberikan Reinforcement. Jurnal Pendidikan West Science, 1(08), 506–516. https://doi.org/10.58812/jpdws.v1i08.554

Rahayuningsih, S. S., Soesilo, T. D., & Kurniawan, M. (2019). Peningkatan Kemampuan Mengenal Huruf Pada Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Metode Bermain Dengan Media Kotak Pintar. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 9(1), 11–18. https://doi.org/10.24246/j.js.2019.v9.i1.p11-18

Rahman, A., Naldi, W., Arifin, A., & Mujahid R, F. (2021). Analisis UU Sistem Pendidikan Nasional Nomor 20 Tahun 2003 dan Implikasinya terhadap Pelaksanaan Pendidikan di Indonesia. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 4(1), 98–107. https://doi.org/10.31539/joeai.v4i1.2010

Rawe, T. (2021). Penerapan Model Addie Dan Self-Directed Learning Pada Program English Study At Home Berbasis E-Learning Di Eye Level Citra Gran Cibubur. Instruksional, 3(2), 164–172.

Sari, M. A., Iriyanto, T., & Astuti, W. (2024). Penerapan Bermain Peran Makro dalam Menstimulasi Keterampilan Menyimak Anak Usia 5-6. Journal of Education Research, 5(3), 2936-2945.

Simanjorang, Jeffri Yosep. 2025. Merangkai Puzzle : Pelatihan Manajeman Proyek Sederhana Untuk Aktivis Organisasi Siswa Intra. 10(1): 167–73.

Ulum, M. S., Yafie, E., Wahyuningtyas, D. P., & Rofiki, I. (2021). Improving linguistic intelligence through graphic introduction with flashcard media for early childhood. International Journal of Computational Intelligence in Control, 13(2), 79-87.

Umam, Khairul. 2016. “Karakteristik Media Pembelajaran.”: 2.

Wicaksana, A. (2016a). BAB II Tinjauan Pustaka A. Kajian Teori 1. Pengertian Bahasa. Https://Medium.Com/, 1957, 8–68. https://medium.com/@arifwicaksanaa/pengertian-use-case-a7e576e1b6bf

Yafie, E. (2017). Peran orang tua dalam memberikan pendidikan seksual anak usia dini. Jurnal CARE (Children Advisory Research and Education), 4(2).

Yafie, E., Kustiawan, U., Astuti, W., Haqqi, Y. A., Boedi, D., & Ilhami, B. S. (2020). Pengaruh Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran terhadap Peningkatan Keterampilan Mengembangkan Alat Permainan Edukatif (APE) dari Bahan Bekas. Abdimas Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 124-135.

Yuliana Selan, T. K. & W. (2022). Penerapan Metode Bercerita Untuk Mengembangkan Berbahasa Anak Usia 4-5 Tahun Di TK AISYIYAH 3 BUSTANUL ATHFAH SURABAYA. J-SES Jounal Of Science, Education and Studies.

Downloads

Published

2025-06-16

How to Cite

R, S. W., Yafie, E., & Astuti, W. (2025). MEDIA PLAYFULL CREATIVE ALPHABET BOARD SEBAGAI SARANA PEMBELAJARAN UNTUK MENSTIMULASI KEMAMPUAN BAHASA ANAK USIA 4-5 TAHUN. Jurnal Kepemimpinan Dan Pengurusan Sekolah, 10(2), 337–352. https://doi.org/10.34125/jkps.v10i2.496