MODEL STRATEGIS BERBASIS INTEGRASI METODE UNTUK MENGATASI KETIDAKPERCAYAAN DIRI DALAM BERBAHASA INGGRIS

Authors

  • Nurul Azmi Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang, Indonesia
  • Khairul Fadli Rambe Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang, Indonesia
  • Syifa Tsany Afifah Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.34125/jkps.v10i2.588

Keywords:

Bahasa Inggris, Grammar Translation Method, Direct Method, Percaya Diri

Abstract

In today's era of globalization, English language proficiency has become a fundamental competency. Unfortunately, many students and university students still struggle to communicate fluently in English. This study aims to identify and analyze psychological factors, particularly lack of confidence, which are the main obstacles to students' and university students' English speaking skills. It also offers relevant teaching strategies to improve students' English speaking skills and confidence. The method used in this study is library research. The nature of this research is descriptive analysis, which involves the systematic interpretation of the data obtained and then providing explanations so that it can be understood by readers. The results of the study show that both the Grammar Translation Method (GTM) and the Direct Method have the potential to be effective in teaching English. The Grammar Translation Method (GTM) excels in grammar comprehension, sentence structure, reading, and translation, supporting the mastery of English as a second language. Meanwhile, the Direct Method encourages spontaneous oral communication and boosts confidence through the direct use of the target language without translation into the mother tongue. Overall confidence is crucial in encouraging students to speak and overcome their fears.

References

Abimanto, D., Aprillina, A., & Oktavia, A. (2023). Bahasa Inggris Sebagai Lingua Franca Dalam Dunia Transportasi. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Ilmu Pendidikan, 2(1), 240–250. Https://Doi.Org/10.58192/Sidu.V2i1.947

Amaniarsih, D. S., & Nafisah, N. (2023). Penerapan Metode Pembelajaran Grammar Translation Method Dalam Meningkatkan Kemampuan Bahasa Inggris Pada Siswa Kelas V SMP Yabes Medan. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 2(1).

Anggraeni, R., Harmayanthi, V. Y., & Nurhasanah. (2021). Hubungan Kepercayaan Diri Dengan Kemampuan Berbicara Bahasa Inggris. Semnara, 268–274.

Asipi, L. S., & Puspitaningsih, I. (2024). Strategi Pembelajaran Untuk Mengatasi Masalah Berbicara Bahasa Inggris Siswa. 4, 9464–9474. https://doi.org/10.31004/innovative.v4i2.15506

Damayanti, H., Rizky, N. N., & Sofiyah, K. (2024). Pengaruh Apresiasi Dan Motivasi Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Madrasah Ibtidaiyah Kelas Rendah. LANCAH: Jurnal Inovasi Dan Tren, 2(2b), 829–834.

Darmayanti, D. (2022). Upaya Peningkatan Motivasi Belajar Bahasa Inggris Melalui Metode Pengajaran Variatif Pada Siswa Madrasah Aliyah Negeri Kota Baubau. SWARNA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(3), 256–263. https://doi.org/10.55681/swarna.v1i3.120

Daud, D., Yasim, S., & Munawir, A. (2022). The Comparison Between Direct Method And Grammar Translation Method In Improving Students’ Reading Comprehension. English Language, Linguistics, And Culture International Journal, 2(2), 91–101. https://doi.org/10.24252/elstic-ij.v2i2.26393

Dewi, K. M. C. (2023). Motivasi Mahasiswa S1 Keperawatan Dalam Belajar Bahasa Inggris. Jurnal Basicedu, 7(6), 3724–3730. Https://Doi.Org/10.31004/Basicedu.V7i6.6504

Fauziana. (2022). Pengaruh Self Efficacy Terhadap Kemampuan Memecahkan Masalah. Jurnal Pendidikan, 11(1), 2022.

Ferdyansyah, A., Rohaeti, E. E., & Suherman, M. M. (2020). Gambaran Self Efficacy Siswa Terhadap Pembelajaran. FOKUS: Kajian Bimbingan Dan Konseling Dalam Pendidikan, 3(1), 16–23. https://doi.org/10.22460/fokus.v3i1.4214

Hamama, S. (2023). Upaya Mengurangi Kecemasan Berbicara Di Depan Publik Dalam Public Speaking Dari Sisi Psikologis Dan Praktis. Selasar KPI : Referensi Media Komunikasi Dan Dakwah, 3(1), 76–83. https://doi.org/10.33507/selasar.v3i1.1883

Kharisma, I. P., & Safitri, G. (2023). Efikasi Diri Dan Kestabilan Emosi Pada Prestasi Belajar. Educational Leadership: Jurnal Manajemen Pendidikan, 3(1), 28–39. https://doi.org/10.24252/edu.v3i1.39695

Kumala, K. H., & Darmawanti, I. (2022). Strategi Regulasi Emosi Pada Mahasiswa Dengan Banyak Peran. Character Jurnal Penelitian Psikologi, 9(3), 19–29. https://doi.org/10.26740/cjpp.v9i3.46151

Kusumaningsih, D., Wibawa, S. A., & ... (2024). Mengapa Guru Bahasa Inggris Mengajar Bahasa Indonesia? Pendapat Siswa EFL Tentang Bahasa Indonesia Di Kelas Bahasa Inggris. Jurnal Penelitian …, 1(3), 195–203. https://doi.org/10.61650/jptk.v1i3.252

Lubis, J. P., Fitri, N. Z. N., & Ridwan, S. C. (2024). Pentingnya Menguasai Bahasa Inggris Dan Faktor Yang Mempengaruhi Kemampuan Berbahasa Inggris. Karimah Tauhid, 3(3), 3599–3605. Https://Doi.Org/10.30997/Karimahtauhid.V3i3.12553

Mailani, O., Nuraeni, I., Syakila, S. A., & Lazuardi, J. (2022). Bahasa Sebagai Alat Komunikasi Dalam Kehidupan Manusia. Kampret Journal, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.35335/kampret.v1i1.8

Muliadi, M. (2022). Penerapan Grammar Translation Method (Gtm) Dalam Meningkatkan Writing Skill (Ws) Dan Self-Development (Sd) Siswa Madrasah Aliyah (Ma) Nw Mengkuru. Jurnal Ilmiah Global Education, 3(1), 97–101. https://doi.org/10.55681/jige.v3i1.178

Nuzula, F., & Fauji, I. (2022). Using The Direct Method For Learning Maharah Kalam In Sidoarjo Regency. Indonesian Journal Of Education Methods Development, 17(2). Https://Doi.Org/10.21070/Ijemd.V17i.639

Oktonika, E. (2024). Kecemasan Berbicara Di Depan Umum Di Kalangan Remaja Saat Ini. EDU RESEARCH, 5(1), 184–192. https://doi.org/10.47827/jer.v5i1.216

Raniadi, D., & Umar, A. F. F. (2023). Strategi Pengembangan Skill Berbahasa Inggris Pada Mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa Inggris. Khazanah Pendidikan, 17(2), 103–116. https://doi.org/10.30595/jkp.v17i2.18259

Abimanto, D., Aprillina, A., & Oktavia, A. (2023). Bahasa Inggris Sebagai Lingua Franca Dalam Dunia Transportasi. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Ilmu Pendidikan, 2(1), 240–250. Https://Doi.Org/10.58192/Sidu.V2i1.947

Amaniarsih, D. S., & Nafisah, N. (2023). Penerapan Metode Pembelajaran Grammar Translation Method Dalam Meningkatkan Kemampuan Bahasa Inggris Pada Siswa Kelas V SMP Yabes Medan. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 2(1).

Anggraeni, R., Harmayanthi, V. Y., & Nurhasanah. (2021). Hubungan Kepercayaan Diri Dengan Kemampuan Berbicara Bahasa Inggris. Semnara, 268–274.

Asipi, L. S., & Puspitaningsih, I. (2024). Strategi Pembelajaran Untuk Mengatasi Masalah Berbicara Bahasa Inggris Siswa. 4, 9464–9474. https://doi.org/10.31004/innovative.v4i2.15506

Damayanti, H., Rizky, N. N., & Sofiyah, K. (2024). Pengaruh Apresiasi Dan Motivasi Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Madrasah Ibtidaiyah Kelas Rendah. LANCAH: Jurnal Inovasi Dan Tren, 2(2b), 829–834.

Darmayanti, D. (2022). Upaya Peningkatan Motivasi Belajar Bahasa Inggris Melalui Metode Pengajaran Variatif Pada Siswa Madrasah Aliyah Negeri Kota Baubau. SWARNA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(3), 256–263. https://doi.org/10.55681/swarna.v1i3.120

Daud, D., Yasim, S., & Munawir, A. (2022). The Comparison Between Direct Method And Grammar Translation Method In Improving Students’ Reading Comprehension. English Language, Linguistics, And Culture International Journal, 2(2), 91–101. https://doi.org/10.24252/elstic-ij.v2i2.26393

Dewi, K. M. C. (2023). Motivasi Mahasiswa S1 Keperawatan Dalam Belajar Bahasa Inggris. Jurnal Basicedu, 7(6), 3724–3730. Https://Doi.Org/10.31004/Basicedu.V7i6.6504

Fauziana. (2022). Pengaruh Self Efficacy Terhadap Kemampuan Memecahkan Masalah. Jurnal Pendidikan, 11(1), 2022.

Ferdyansyah, A., Rohaeti, E. E., & Suherman, M. M. (2020). Gambaran Self Efficacy Siswa Terhadap Pembelajaran. FOKUS: Kajian Bimbingan Dan Konseling Dalam Pendidikan, 3(1), 16–23. https://doi.org/10.22460/fokus.v3i1.4214

Hamama, S. (2023). Upaya Mengurangi Kecemasan Berbicara Di Depan Publik Dalam Public Speaking Dari Sisi Psikologis Dan Praktis. Selasar KPI : Referensi Media Komunikasi Dan Dakwah, 3(1), 76–83. https://doi.org/10.33507/selasar.v3i1.1883

Kharisma, I. P., & Safitri, G. (2023). Efikasi Diri Dan Kestabilan Emosi Pada Prestasi Belajar. Educational Leadership: Jurnal Manajemen Pendidikan, 3(1), 28–39. https://doi.org/10.24252/edu.v3i1.39695

Kumala, K. H., & Darmawanti, I. (2022). Strategi Regulasi Emosi Pada Mahasiswa Dengan Banyak Peran. Character Jurnal Penelitian Psikologi, 9(3), 19–29. https://doi.org/10.26740/cjpp.v9i3.46151

Kusumaningsih, D., Wibawa, S. A., & ... (2024). Mengapa Guru Bahasa Inggris Mengajar Bahasa Indonesia? Pendapat Siswa EFL Tentang Bahasa Indonesia Di Kelas Bahasa Inggris. Jurnal Penelitian …, 1(3), 195–203. https://doi.org/10.61650/jptk.v1i3.252

Lubis, J. P., Fitri, N. Z. N., & Ridwan, S. C. (2024). Pentingnya Menguasai Bahasa Inggris Dan Faktor Yang Mempengaruhi Kemampuan Berbahasa Inggris. Karimah Tauhid, 3(3), 3599–3605. Https://Doi.Org/10.30997/Karimahtauhid.V3i3.12553

Mailani, O., Nuraeni, I., Syakila, S. A., & Lazuardi, J. (2022). Bahasa Sebagai Alat Komunikasi Dalam Kehidupan Manusia. Kampret Journal, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.35335/kampret.v1i1.8

Muliadi, M. (2022). Penerapan Grammar Translation Method (Gtm) Dalam Meningkatkan Writing Skill (Ws) Dan Self-Development (Sd) Siswa Madrasah Aliyah (Ma) Nw Mengkuru. Jurnal Ilmiah Global Education, 3(1), 97–101. https://doi.org/10.55681/jige.v3i1.178

Nuzula, F., & Fauji, I. (2022). Using The Direct Method For Learning Maharah Kalam In Sidoarjo Regency. Indonesian Journal Of Education Methods Development, 17(2). Https://Doi.Org/10.21070/Ijemd.V17i.639

Oktonika, E. (2024). Kecemasan Berbicara Di Depan Umum Di Kalangan Remaja Saat Ini. EDU RESEARCH, 5(1), 184–192. https://doi.org/10.47827/jer.v5i1.216

Raniadi, D., & Umar, A. F. F. (2023). Strategi Pengembangan Skill Berbahasa Inggris Pada Mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa Inggris. Khazanah Pendidikan, 17(2), 103–116. https://doi.org/10.30595/jkp.v17i2.18259

RASMAN, R. (2021). Penggunaan Youtube sebagai Media Pembelajaran Bahasa Inggris Pada Masa Pandemi Covid 19. EDUTECH: Jurnal Inovasi Pendidikan Berbantuan Teknologi, 1(2), 118–126. https://doi.org/10.51878/edutech.v1i2.442

Revola, Y. R. (2023). Implementasi Literasi Digital Dalam Merancang Desain Pembelajaran Bahasa Inggris Bagi Mahasiswa Tadris Bahasa Inggris Menggunakan Aplikasi Canva. KENDURI: Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 3(3), 100–114. https://doi.org/10.62159/kenduri.v3i3.985

Rizaty, M. A. (2023). Data Tingkat Kecakapan Bahasa Inggris Penduduk Indonesia (2020-2023). Dataindonesia.Id. Https://Dataindonesia.Id/Varia/Detail/Data-Tingkat-Kecakapan-Bahasa-Inggris-Penduduk-Indonesia-20202023

Rugemalira, J. (2017). Language skills for higher education in Tanzania.

Sari, D. W. (2022). Penerapan Media Pembelajaran Vlog Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Bahasa Inggris Calon Kadet Polimarin. Joined Journal (Journal Of Informatics Education), 5(1), 45. https://doi.org/10.31331/joined.v5i1.2180

Suhendi, E. T. (2017). Berbahasa, Berpikir, Dan Peran Pendidikan Bahasa. Proceedings Education And Language International Conference, 1(1), 298–305.

Tantowi, Y. A., Abdurrahman, M., & Supriadi, R. (2024). Model Pembelajaran Grammar Translation Method ( GTM ) Dalam Peningkatan Kemampuan Nahu Mahasiswa Universitas Pendidikan Indonesia. 10(1). https://doi.org/10.19109/6ff1yp88

Tauhid, K., Dalilah, W. K., Ashila, L., Method, T. D., Method, T., & Indonesia, D. (2024). Penggunaan Dua Model Pembelajaran Bahasa Inggris The Direct Method Dan The Grammar. 3, 5534–5547.

Triana, C. C., Yulianti, A., Nuraeni, L. A., & Sayyidah, A. S. (2022). Pengaruh Kepercayaan Diri Seorang Public Relation Dalam Berkomunikasi. Cebong Journal, 1(2), 34–40. https://doi.org/10.35335/cebong.v1i2.13

Yahrif, M., & Putra, A. P. (2024). Pendampingan Peningkatan Kompetensi Komunikasi Bahasa Inggris Pegawai Basarnas Melalui English One Day Di Basarnas Makassar. ABDI SAMULANG: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 112–119.https://doi.org/10.61477/abdisamulang.v3i2.41

Yahrif, M., Sirajuddin, S., & Utami, N. (2022). Meningkatkan Kepercayaan Diri Mahasiswa Dalam Berbicara Bahasa Inggris Melalui Kegiatan English Camp. RESWARA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 77–83. https://doi.org/10.46576/rjpkm.v3i1.1507

Zed, M. (N.D.). Metode Penelitian Kepustakaan. Yayasan Pustaka Obor Indonesia. Https://Books.Google.Co.Id/Books?Id=Zg9sdaaaqbaj&Lpg=PA1&Ots=P9bnbqds2v&Dq=Mestika Zed%2C Metode Penelitian Kepustakaan(Jakarta%3A Yayasan Pustaka Obor Indonesia%2C 2008&Lr&Hl=Id&Pg=PP5#V=Onepage&Q=Mestika Zed, Metode Penelitian Kepustakaan(Jakarta: Yayas

Downloads

Published

2025-06-24

How to Cite

Azmi, N., Rambe, K. F., & Afifah, S. T. (2025). MODEL STRATEGIS BERBASIS INTEGRASI METODE UNTUK MENGATASI KETIDAKPERCAYAAN DIRI DALAM BERBAHASA INGGRIS. Jurnal Kepemimpinan Dan Pengurusan Sekolah, 10(2), 638–648. https://doi.org/10.34125/jkps.v10i2.588