DIMENSI ONTOLOGIS, EPISTEMOLOGIS, DAN AKSIOLOGIS ILMU DALAM MERESPONS KRISIS NILAI PADA DUNIA PENDIDIKAN MODERN

Authors

  • Hazimah Dzikra Hayati Universitas Negeri Padang, Indonesia
  • Riza Restu Universitas Negeri Padang, Indonesia
  • Nellitawati Nellitawati Universitas Negeri Padang, Indonesia
  • Jasrial Jasrial Universitas Negeri Padang, Indonesia
  • Sulastri Sulastri Universitas Negeri Padang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.34125/jkps.v10i2.613

Keywords:

Filsafat Ilmu, Krisis Nilai, Ontologi, Epistemologi

Abstract

Modern education is currently facing a severe value crisis that affects all components of the educational system. This article aims to critically examine how the ontological, epistemological, and axiological dimensions of knowledge can serve as a philosophical foundation in responding to this crisis. Using a library research approach, this study analyzes academic and philosophical literature from both general and Islamic education perspectives. The findings reveal that the reduction of knowledge to a mere technical tool has resulted in the neglect of education's humanistic dimension. The ontological dimension emphasizes education as a space for meaning-making and existential development. The epistemological dimension highlights the importance of reflective and transdisciplinary thinking in constructing knowledge. Meanwhile, the axiological dimension affirms that education must uphold moral, ethical, and spiritual values. This study concludes that reorienting education based on the philosophy of science is crucial to building an education system that excels not only academically but also in moral and civilizational values.

References

Ahmad, T. (2006). Filsafat ilmu: Menguak hakikat ilmu, sumber dan kebenaran menurut pandangan Islam. Remaja Rosdakarya.

Bakhtiar, A. (2005). Filsafat ilmu. Raja Grafindo Persada.

Fitri, S. A., Mutia, V. S., Sari, S., Malta, T., & Adriantoni. (2024). Menyingkap Tiga Pilar Pedagogik: Ontologi, Epistemologi, dan Aksiologi dalam Pendidikan Modern. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 27063–27069.

Halim, H., Anwar, H., & Luneto, B. (2025). Esensi filsafat dalam ilmu manajemen pendidikan Islam: Perspektif konseptual dan aplikatif. Journal Innovation in Education, 5(1), 33–45. https://jurnal.stikes-ibnusina.ac.id/index.php/INOVED/article/view/2630

Hardiman, F. B. (2004). Filsafat modern: Dari Machiavelli sampai Nietzsche. Gramedia Pustaka Utama.

Kamaruddin, S. A. (2012). Character education and students’ social behavior. Journal of Education and Learning (EduLearn), 6(4), 223–230. https://doi.org/10.11591/edulearn.v6i4.166

Kartanegara, M. (2003). Menyibak teori kejahilan: Pengantar epistemologi Islam. Mizan.

Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia. (2024). Laporan nasional integritas akademik Indonesia. Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi.

Kerlinger, F. N. (2006). Foundations of behavioral research (4th ed.). Holt, Rinehart and Winston.

Luthfiyah, & Khobir, A. (2023). Ontologi, Epistemologi dan Aksiologi Filsafat Pendidikan. Jurnal Basicedu, 7(5), 3249–3254. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i5.6150

Mubin, F. (2021). Filsafat Modern: Aspek Ontologis, Epistemologis, dan Aksiologis. Makalah Ilmiah. Tidak diterbitkan.

Mulyasa, E. (2017). Menjadi guru profesional: Menciptakan pembelajaran kreatif dan menyenangkan. Remaja Rosdakarya.

Purnomo, D., & Mansur, A. (2024). Studi Ontologi, Epistemologi dan Aksiologi dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Jendela Pendidikan, 4(4), 398–406. https://www.ejournal.jendelaedukasi.id/index.php/JJP

Rahmadani, E., Armanto, D., Safitri, E., & Umami, R. (2021). Ontologi, Epistemologi, Aksiologi dalam Pendidikan Karakter. Journal of Science and Social Research, 4(3), 307–311. https://jurnal.goretanpena.com/index.php/JSSR

Rahmadani, E., Armanto, D., Syafitri, E., & Umami, R. (2021). Ontologi, Epistemologi, Aksiologi dalam Pendidikan Karakter. Journal of Science and Social Research, 4(3), 307. https://doi.org/10.54314/jssr.v4i3.680

Rahman, A., Ashari, S. P., Latip, A., & Waluyanti, E. (2025). Pendidikan agama Islam dalam lensa filsafat ilmu. Google Books. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=Ua1OEQAAQBAJ

Salim, A., & Syafaat, A. H. (2025). Peran filsafat ilmu dalam mendorong perkembangan ilmu pengetahuan. Jurnal Pendidikan Teknologi, 12(2), 88–100. https://journal.aisyahuniversity.ac.id/index.php/Diteksi/article/view/1813

Siregar, R. (2020). Pendidikan karakter dan tantangan era digital. Jurnal Ilmu Pendidikan, 18(1), 55–70. https://ejournal.upi.edu/index.php/JIP/article/view/26245

Sudarto, P. H. (2021). Krisis nilai dalam pendidikan dan solusinya. Jurnal Pendidikan Karakter, 11(2), 123–139.

Suriasumantri, J. S. (1994). Filsafat ilmu: Sebuah pengantar populer. Pustaka Sinar Harapan.

Tilaar, H. A. R. (2002). Perubahan sosial dan pendidikan: Pengantar pedagogik transformatif untuk Indonesia. Grasindo.

Tim Dosen Filsafat Ilmu UGM. (2003). Filsafat ilmu. Penerbit Liberty.

UNESCO. (2023). World education monitoring report 2023: Values in education. https://unesco.org

Zubaedi. (2011). Desain pendidikan karakter: Konsepsi dan aplikasinya dalam lembaga pendidikan. Kencana.

Zuhairini, Z., Ghozali, I., Mudlofir, A., & Fananie, A. (2008). Filsafat pendidikan Islam. Bumi Aksara.

Downloads

Published

2025-06-17

How to Cite

Hayati, H. D., Restu, R., Nellitawati, N., Jasrial, J., & Sulastri, S. (2025). DIMENSI ONTOLOGIS, EPISTEMOLOGIS, DAN AKSIOLOGIS ILMU DALAM MERESPONS KRISIS NILAI PADA DUNIA PENDIDIKAN MODERN. Jurnal Kepemimpinan Dan Pengurusan Sekolah, 10(2), 512–519. https://doi.org/10.34125/jkps.v10i2.613