DIMENSI ONTOLOGIS, EPISTEMOLOGIS, DAN AKSIOLOGIS ILMU DALAM MERESPONS KRISIS NILAI PADA DUNIA PENDIDIKAN MODERN
DOI:
https://doi.org/10.34125/jkps.v10i2.613Keywords:
Filsafat Ilmu, Krisis Nilai, Ontologi, EpistemologiAbstract
Modern education is currently facing a severe value crisis that affects all components of the educational system. This article aims to critically examine how the ontological, epistemological, and axiological dimensions of knowledge can serve as a philosophical foundation in responding to this crisis. Using a library research approach, this study analyzes academic and philosophical literature from both general and Islamic education perspectives. The findings reveal that the reduction of knowledge to a mere technical tool has resulted in the neglect of education's humanistic dimension. The ontological dimension emphasizes education as a space for meaning-making and existential development. The epistemological dimension highlights the importance of reflective and transdisciplinary thinking in constructing knowledge. Meanwhile, the axiological dimension affirms that education must uphold moral, ethical, and spiritual values. This study concludes that reorienting education based on the philosophy of science is crucial to building an education system that excels not only academically but also in moral and civilizational values.
References
Ahmad, T. (2006). Filsafat ilmu: Menguak hakikat ilmu, sumber dan kebenaran menurut pandangan Islam. Remaja Rosdakarya.
Bakhtiar, A. (2005). Filsafat ilmu. Raja Grafindo Persada.
Fitri, S. A., Mutia, V. S., Sari, S., Malta, T., & Adriantoni. (2024). Menyingkap Tiga Pilar Pedagogik: Ontologi, Epistemologi, dan Aksiologi dalam Pendidikan Modern. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 27063–27069.
Halim, H., Anwar, H., & Luneto, B. (2025). Esensi filsafat dalam ilmu manajemen pendidikan Islam: Perspektif konseptual dan aplikatif. Journal Innovation in Education, 5(1), 33–45. https://jurnal.stikes-ibnusina.ac.id/index.php/INOVED/article/view/2630
Hardiman, F. B. (2004). Filsafat modern: Dari Machiavelli sampai Nietzsche. Gramedia Pustaka Utama.
Kamaruddin, S. A. (2012). Character education and students’ social behavior. Journal of Education and Learning (EduLearn), 6(4), 223–230. https://doi.org/10.11591/edulearn.v6i4.166
Kartanegara, M. (2003). Menyibak teori kejahilan: Pengantar epistemologi Islam. Mizan.
Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia. (2024). Laporan nasional integritas akademik Indonesia. Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi.
Kerlinger, F. N. (2006). Foundations of behavioral research (4th ed.). Holt, Rinehart and Winston.
Luthfiyah, & Khobir, A. (2023). Ontologi, Epistemologi dan Aksiologi Filsafat Pendidikan. Jurnal Basicedu, 7(5), 3249–3254. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i5.6150
Mubin, F. (2021). Filsafat Modern: Aspek Ontologis, Epistemologis, dan Aksiologis. Makalah Ilmiah. Tidak diterbitkan.
Mulyasa, E. (2017). Menjadi guru profesional: Menciptakan pembelajaran kreatif dan menyenangkan. Remaja Rosdakarya.
Purnomo, D., & Mansur, A. (2024). Studi Ontologi, Epistemologi dan Aksiologi dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Jendela Pendidikan, 4(4), 398–406. https://www.ejournal.jendelaedukasi.id/index.php/JJP
Rahmadani, E., Armanto, D., Safitri, E., & Umami, R. (2021). Ontologi, Epistemologi, Aksiologi dalam Pendidikan Karakter. Journal of Science and Social Research, 4(3), 307–311. https://jurnal.goretanpena.com/index.php/JSSR
Rahmadani, E., Armanto, D., Syafitri, E., & Umami, R. (2021). Ontologi, Epistemologi, Aksiologi dalam Pendidikan Karakter. Journal of Science and Social Research, 4(3), 307. https://doi.org/10.54314/jssr.v4i3.680
Rahman, A., Ashari, S. P., Latip, A., & Waluyanti, E. (2025). Pendidikan agama Islam dalam lensa filsafat ilmu. Google Books. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=Ua1OEQAAQBAJ
Salim, A., & Syafaat, A. H. (2025). Peran filsafat ilmu dalam mendorong perkembangan ilmu pengetahuan. Jurnal Pendidikan Teknologi, 12(2), 88–100. https://journal.aisyahuniversity.ac.id/index.php/Diteksi/article/view/1813
Siregar, R. (2020). Pendidikan karakter dan tantangan era digital. Jurnal Ilmu Pendidikan, 18(1), 55–70. https://ejournal.upi.edu/index.php/JIP/article/view/26245
Sudarto, P. H. (2021). Krisis nilai dalam pendidikan dan solusinya. Jurnal Pendidikan Karakter, 11(2), 123–139.
Suriasumantri, J. S. (1994). Filsafat ilmu: Sebuah pengantar populer. Pustaka Sinar Harapan.
Tilaar, H. A. R. (2002). Perubahan sosial dan pendidikan: Pengantar pedagogik transformatif untuk Indonesia. Grasindo.
Tim Dosen Filsafat Ilmu UGM. (2003). Filsafat ilmu. Penerbit Liberty.
UNESCO. (2023). World education monitoring report 2023: Values in education. https://unesco.org
Zubaedi. (2011). Desain pendidikan karakter: Konsepsi dan aplikasinya dalam lembaga pendidikan. Kencana.
Zuhairini, Z., Ghozali, I., Mudlofir, A., & Fananie, A. (2008). Filsafat pendidikan Islam. Bumi Aksara.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Kepemimpinan dan Pengurusan Sekolah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.