ANALISIS PROBLEMATIKA STUDY FROM HOME (SFH) PADA MATA PELAJARAN BAHASA INGGRIS DI SMP NEGERI 1 RANAH PESISIR KABUPATEN PESISIR SELATAN MASA PANDEMI COVID-19
Abstract
The policy issued by the government regarding study from home during the COVID-19 pandemic has created new problems in learning in schools. Students assume that study from home is a holiday activity that they enjoy at home. This kind of learning also causes students to feel bored because every day they face very monotonous activities. This study aims to describe the problems of pedagogy with study from home (SFH) in learning English at SMP Negeri 1 Ranah Pesisir during the COVID-19 pandemic. This study uses a qualitative descriptive method with a case study approach. As the subject of this research, four English teachers teach grades VII, VIII and IX at SMP Negeri 1 Ranah Pesisir. From the data analysis, the researchers obtained the results, namely, 1) the absence of online study from home learning training, so that teachers still lacked experience in improving online SFH learning activities. 3) Limited time with SFH online makes students unable to complete school assignments on time. 4) Lack of parental concern for students because parents are still pretentious with the online SFH learning system, they are not used to being involved in the learning process.
Abstrak
Kebijakan yang dikeluarkan pemerintah tentang study from home selama pandemi COVID-19 telah memunculkan masalah baru dalam pembelajaran disekolah. Siswa beranggapan bahwa study from home merupakan sebuah kegiatan liburan yang mereka nikmati dirumah. Pembelajaran seperti ini juga menimbulkan rasa bosan pada siswa karena setiap hari mereka menghadapi aktifitas yang sangat monoton. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan problematika pedagogi dengan study from home (SFH) dalam pembelajaran bahasa Inggris di SMP Negeri 1 Ranah Pesisir masa pandemi COVID-19. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Sebagai subjek dari penelitian ini adalah empat orang guru Bahasa Inggris yang mengajar kelas VII, VIII dan IX di SMP Negeri 1 Ranah Pesisir. Dari analisis data maka peneliti memperoleh hasil yaitu, 1) tidak adanya pelatihan pembelajaran study from home daring, sehingga guru masih kurang berpengelaman dalam memperbaiki kegiatan pembelajaran SFH online. 3) Waktu yang terbatas dengan SFH online membuat siswa tidak bisa menyelesaikan tugas sekolah dengan tepat waktu. 4) Kurangnya kepedulian orang tua pada siswa karena orang tua masih sok dengan sistem belajar SFH online, mereka belum terbiasa terlibat dalam proses pembelajaran.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arango, C. (2020, March 4). Lessons Learned From the Coronavirus Health Crisis in Madrid, Spain: How COVID-19 Has Changed Our Lives in the Last 2 Weeks. Retrieved oktober 19, 2020, from Biological Psychiatry, 1–2.: https://doi.org/10.1016/j.biopsych.2020.04.003
DirektoratPendidikanPembelajaran. (2019, june 28). Apa itu Pembelajaran? Bogor, Jakarta, Indonesia: Zona Referensi.
Gatra. (2020, july 13). Guru dan Siswa Manfaatkan Teknologi Belajar di Masa Pandemi. Jakarta.
Hanafi, H. A. (2018). Profesionalisme Guru dalam Pengelolaan Kegiatan Pembelajaran di Sekolah. Yogyakarta: Dee Publish.
KEMDIKBUD. (2020, september 2). Kemdikbud.go.id. Retrieved juli 21, 2021, from https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2020/09/mendikbud-dan-mendagri-gelar-rakor-dengan-kepala-daerah-bahas-pembelajaran-dimasa-pandemi-covid19
Kuo, e. a. (2014, 12 1). Interaction, internet self efficacy and self regulated learning as predictors of students satisfaction in online education courses. Online education, p. Volume 20 pages 50.
Lestari, S. W. (2020). Kendala Pelaksanaan Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ) dalam Masa Pandemi Ditinjau dari Media Pembelajaran. Jurnal Ilmu Pendidikan, volume 2 Nomor 3.
Maulana, I. &. (2019, March 1). Analisis Kebijakan Pendidikan Anak Usia Dini di Era Revolusi Industri 4.0. Retrieved october 20, 2020, from Jurnal Pendidikan Tambusai: https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/266
Muhdi, &. N. (2020, may 1). Keefektivan Kebijakan E-Learning berbasis Sosial Media pada PAUD di Masa Pandemi Covid-19. Retrieved Oktober 20, 2020, from Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini: https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.535
Platsidou, M. &. (2014). Exploring relationships with grade level , gender and language proficiency in the foreign language learning strategy use of children and early adolescents Exploring relationships with grade level , gender and language proficiency in the foreign language. International Journal of Research Studies in Language Learning, 1.
Purwanto, A. P. (2020). Studi Eksploratif Dampak Pandemi COVID-19 Terhadap Proses Pembelajaran Online di Sekolah Dasar. Retrieved october 20, 2020, from EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling: https://ummaspul.e-journal.id/Edupsycouns/article/view/397
Saefuddin, A. A. (2020, April 26). Dilema Pembelajaran Dalam Jaringan (Daring) Pada Masa Pandemi Covid-19. Yogyakarta.
Sari, F. &. (2020). Pembelajaran Online ditengah Pandemi Covid 19. Indonesian Journal Of Educational Science (IJES), Volume 2 Nomor 2.
Satria. (2020, May 30). Mempertahankan Semangat Belajar Selama Pandemi COVID-19. Jogja.
Sevima, A. (2020, July 30). 6 Metode Pembelajaran yang Efektif di Masa Pandemi. Jakarta.
Suwendra, I. W. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif dalam Ilmu Sosial, Pendidikan, Kebudayaan, dan Keagamaan. Bandung: Nilacakra Publishing House.
DOI: http://dx.doi.org/10.34125/kp.v6i2.631
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, STKIP Pesisir Selatan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.