PERSPEKTIF GENDER DALAM NOVEL KARTINI KARYA ABIDAH EL KHALIEQY DAN RELEVANSINYA DENGAN PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN SASTRA

Authors

  • Zuraida Khairani Universitas Ekasakti, Padang Indonesia
  • Susanti Marisya Universitas Ekasakti Padang, Indonesia
  • Novi Fitriani Universitas Ekasakti, Padang Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.34125/jkps.v10i2.655

Keywords:

Metode Brainstorming, Feminisme, Novel Kartini

Abstract

Literature learning is a means to provide students with an understanding of gender perspectives. This study aims to describe the forms of gender discrimination that occur in the Kartini novel by Adibah El Khalieqy (2) The relevance of gender perspective studies to literature learning at the secondary school level. This study is a qualitative descriptive study with data collection techniques in the form of reading and note-taking techniques. The data source used in this study is the literary work of the Kartini novel by Adibah El Khalieqy. Data in the form of words, phrases, clauses, sentences containing statements of gender discrimination in the Kartini novel by Adibah El Khalieqy. Results The results of the study show that 1) Gender discrimination generally occurs in all female characters in the novel. Ngasirah (Kartini's biological mother), Kartini, and Kardinah. Forms of gender discrimination include marginalization, subornation, stereotypes, and violence. 2) The study of feminism in the Kartini novel regarding gender perspective is quite relevant to literature learning at the secondary school level with the Brainstorming learning method.

References

Ampera, T. (2010). Pengajaran sastra: Teknik mengajar sastra anak berbasis aktivitas. Bandung: Widya Padjadjaran.

Arivia, G., & Subono, N. I. (2017). A hundred years of feminism in Indonesia: An analysis of actors,

debates and strategies. Friedrich Ebert Stiftung.

Bhasin, K., & Katjasungkana, N. (1996). Menggugat patriarki: Pengantar tentang persoalan dominasi

terhadap kaum perempuan. Yayasan Bentang Budaya.

Djojosuroto, K. (2010). Pendidikan Karakter Melalui Karya Sastra. Jakarta: Fakultas Bahasa Dan

Seni, Universitas Negeri Jakarta.

Fakih, M. (2008). Analisis gender dan transformasi sosial. (No Title).

Gusmansyah, W. (2019). Dinamika kesetaraan gender dalam kehidupan politik di Indonesia. Jurnal

Hawa: Studi Pengarus Utamaan Gender Dan Anak, 1(1).

Humm, M. (1986). Feminist Criticism. Great Britain. The Harvester Press.

Khalieqy, A. El. (2017). Kartini. Jakarta. Noura Books.

Manurung, R., & Yuarsi, S. E. (2002). Kekerasan terhadap perempuan pada masyarakat multietnik

(Issue 109). Pusat Studi Kependudukan Dan Kebijakan Ugm.

Meivitasari, Y., & Widyatwati, K. (2023). Bentuk ketidakadilan gender dan perlawanan tokoh Kinanti

dalam novel Layangan Putus (kajian feminisme eksistensialisme Simone de Behaviour).

Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 6(4), 1071–1080.

Moleong, L. J., & Surjaman, T. (2014). Metodologi penelitian kualitatif.

Muzakka, M. (2021). Gender dalam Sastra. Semarang: SINT Publishing.

Puspita, Y. (2019). Stereotip Terhadap Perempuan dalam Novel-Novel Karya Abidah El Khalieqy:

Tinjauan Sastra Feminis. Ksatra: Jurnal Kajian Bahasa Dan Sastra, 1(1), 29–42.

Reinharz, S. (2005). Metode-Metode Feminis Dalam Penelitian Sosial, Terj. Lisabona Dan J.

Bambang Agung. Jakarta: Women Research Institute.

Rifdah, R. (2023). Ketidakadilan Gender Terhadap Tokoh Perempuan Dalam Novel Belenggu Karya

Armijn Pane Kajian Kritik Sastra Feminisme. Magistra Andalusia: Jurnal Ilmu Sastra, 5(2).

Sari, M. P., Marudut, J., & Akbar, R. (2022). Analisis Bentuk Ketidakadilan Gender Terhadap

Perempuan Dalam Novel Surga Yang Tak Dirindukan Karya Asma Nadia Kajian Feminisme.

Tuwah Pande: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Pengajaran, 1(2), 307–320.

Sastriyani, S. H. (2007). Glosarium seks dan Gender. ÇarasvatiBooks.

Soehartono, I. (2008). Metode penelitian sosial.

Sulistyowati, Y. (2020). Kesetaraan gender dalam lingkup pendidikan dan tata sosial. Ijougs:

Indonesian Journal of Gender Studies, 1(2), 1–14.

Sutopo, A. H., Putra, A. P., Learning, P. P. M. B., Candrasangkala, T. P. B. S. S., & Arifin, Z. (n.d.). Affandi, dkk.(2013). Model dan Metode Pembelajaran. Semarang: Unissula.

Thavany, S. P., Al Shofi, M., Nurhasanah, H., & Nurhayati, N. (2024). Diskriminasi Gender Dan

Budaya Patriarki Pada Novel Entrok Karya Okky Madasari Dalam Kajian Sastra Feminisme. Jurnal Media Akademik (JMA), 2(5).

Wiyatmi, L. (n.d.). E., & Sari, E., S.(2021). Feminisme Dan Penelitian Sastra Feminisme.

Downloads

Published

2025-06-24

How to Cite

Khairani, Z., Marisya, S., & Fitriani, N. (2025). PERSPEKTIF GENDER DALAM NOVEL KARTINI KARYA ABIDAH EL KHALIEQY DAN RELEVANSINYA DENGAN PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN SASTRA. Jurnal Kepemimpinan Dan Pengurusan Sekolah, 10(2), 574–583. https://doi.org/10.34125/jkps.v10i2.655