MANAJEMEN KEPALA SEKOLAH DALAM MENGHADAPI PERKEMBAGAN DI ERA REVOLUSI INDUSTRI 4.0 UNTUK MENINGKATKAN EFEKTIVITAS PROSES PENDIDIK PADA KURIKULUM MERDEKA BELAJAR
DOI:
https://doi.org/10.34125/jkps.v10i2.658Keywords:
Manajemen Pembelajaran, Era 4.0, Kepala Sekolah, Kurikulum MerdekaAbstract
Various challenges, problems, and obstacles faced by the Principal in facing the Merdeka curriculum in the 4.0 era, This study uses a survey method conducted online. The sample of this study was 35 Principals from both public and private schools in the Pesisir Selatan area. The instrument used was a questionnaire distributed online using the ms.form link. The technique used to analyze the data was qualitative and quantitative descriptive analysis. The results of the study showed that the implementation of schools in facing the Merdeka curriculum was very effective when viewed from the readiness of the Principal. From the results of the study, the results were obtained through a series of six indicators and eleven statements, the average number of statements obtained was 90% stating that the principal could manage developments in the Industrial Revolution Era 4.0 in increasing the Effective Use of the Merdeka Curriculum and 10% Principals were not yet effective in implementing the Merdeka curriculum because the facilities and infrastructure were inadequate. If the learning system using the Merdeka Curriculum is implemented sustainably, the principal will be 100% ready effectively
References
Ariyanto, R. N. I., & Siregar, R. C. (2025). Analisis Dampak Perubahan Teknologi Industri 4.0 Pada Tenaga Kerja Di Indonesia. Jurnal Teknik, Komputer, Agroteknologi Dan Sains, 4(1), 39-45.
Febriyanti, S. R., Wahira, W., & Ardiansyah, M. (2025). Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah Dalam Pengelolaan Tenaga Pendidik di UPT SPF SD Inpres Bertingkat Labuang Baji. Jurnal Ilmiah Penelitian Mahasiswa, 3(3), 285-291.
Hanifah, S., Soraya, I., & Kurjum, M. (2025). Optimalisasi Media Video Animasi dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 10(2), 1600-1608.
Haryono, P., Setyaningrum, S., Sundari, N. F. S., Judijanto, L., Tumober, R. T., Ardiansyah, W., ... & Safitri, F. (2025). Seni Dan Ilmu Mengajar: Kerangka Komprehensif untuk Pengajaran Efektif. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Imtikhani, N., Nugroho, A., & Farina, T. (2025). Pengaruh Artificial Intelligence dalam Menggantikan Peran Manusia di Dunia Kerja Ditinjau dari Peraturan Pemerintah No 33 Tahun 2013 Tentang Perluasan Kesempatan Kerja. Jurnal Sosial Teknologi, 5(5), 1475-1496.
Ir Pudji Purwanti, M. P., Fattah, M., Pi, S., Sofiati, D., Pi, S., Anandya, A., ... & Bahri, M. Q. (2025). Dasar-Dasar Manajemen & Aplikasinya Dalam Pengelolaan Perikanan. Media Nusa Creative (MNC Publishing).
Istianah, I. A., & Ahmadi, A. (2025). Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Sekolah. Al Qodiri: Jurnal Pendidikan, Sosial dan Keagamaan, 23(1), 30-43.
Kinas, A. A., Dwiyama, F., & Sabriadi, H. R. (2025). Manajemen Sumber Daya Manusia. Nas Media Pustaka.
Mbindi, L. E., Menge, Y. M., & Harso, A. (2025). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan SMA Negeri 2 Ende. Jurnal Bersama Ilmu Pendidikan (DIDIK), 1(1), 43-49.
Muthalib, A. A., & Nur, M. (2024). Implementasi Pengelolaan Kinerja ASN Berdasarkan Peraturan Menteri Pan & RB Nomor 6 Tahun 2022 Dalam Meningkatkan Kualitas dan Kapasitas ASN Pada Kantor Wilayah Kementerian Agama Provinsi Sulawesi Tenggara. Arus Jurnal Sosial dan Humaniora, 4(2), 453-469.
Nasution, M. F., SEI, M., & Nasution, A. A. (2025). Manajemen Strategi. Merdeka Kreasi Group.
Prastiwi, M. W., Mustafiah, I., Jalaludin, A. A., Prawesti, G. D., & Lukitoaji, B. D. (2025). Reformasi Pendidikan Indonesia sebagai Upaya Penerapan Transformasi Digital Pendidikan di Era Globalisasi. BASICA ACADEMICA: Jurnal Pendidikan Anak Sekolah Dasar, 1(1).
Putra, D. A., Ernawati, E., & Giadman, M. (2022). Manajemen Pembelajaran Daring dalam Meningkatkan Efektivitas Proses Pendidik pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 6(1), 209-217.
Rachmad, Y. E., Putra, W. P., Wonua, A. R., Susiang, M. I. N., Tampubolon, A. S., Koten, R. A. G., ... & Triyatun, N. (2024). Buku Ajar Pengantar Manajemen. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Rahayu, Y. S., Pristy, M., Yuliawati, Y., Anwar, R., Rostini, D., & Wasliman, E. D. (2024). Manajemen Kepala Sekolah Dalam Optimalisasi Pemanfaatan Platform Merdeka Mengajar. Jurnal Visionary: Penelitian dan Pengembangan dibidang Administrasi Pendidikan, 12(1), 13-22.
Ramadhani, I. A., Silalahi, R. P., Yuliandra, S., Sembiring, N. D., Stevani, F. A., Pridehan, S., ... & Dimyati, D. (2024). Implementasi Teknologi Dalam Pendidikan Pada Pembelajaran Hybrid Di Sekolah SMP Negeri 85 Jakarta Dan SMA Negeri 34 Jakarta. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 2(1), 103-118.
Ridhotullah, N. A. (2025). Strategi dan Komponen Esensial dalam Penyusunan Program Tahunan untuk Pembelajaran Berkualitas. JIMU: Jurnal Ilmiah Multidisipliner, 3(03), 1418-1426.
Sentana, S. T. A. H. S. D. (2025). I Gede Made Suarnada, SE., M. Si. Bunga Rampai Strategi Pembelajaran: Konsep, Implementasi, dan Inovasi, 65.
Sofa, A. R., Harifah, N., Khofifah, N., Habibah, W., & Karimah, U. N. I. (2025). Pengembangan Penilaian Pembelajaran Berbasis VEO di MAN 2 Probolinggo. JISPENDIORA Jurnal Ilmu Sosial Pendidikan Dan Humaniora, 4(2), 503-511.
Wulandari, N. D., Hamzah, R. A., & Jannah, N. L. (2025). Telaah Kurikulum Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Insan Mulia, 2(1), 19-27.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Kepemimpinan dan Pengurusan Sekolah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.