PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN AUDIO VISUAL TERHADAP MINAT BELAJAR SISWA KELAS IV DALAM MATA PELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA DI SD NEGERI 29 RANTAU BATU PASAR
DOI:
https://doi.org/10.34125/jkps.v10i3.886Keywords:
Media Pembelajaran, Audio Visual, Minat Belajar, Pendidikan Pancasila.Abstract
The application of audio-visual learning media in elementary schools, especially in Pancasila Education subjects, has an impact not only on the effectiveness of understanding the material but also on improving students' social skills. This study aims to determine the influence of audio-visual learning media on the learning interest of grade IV students in Pancasila Education subjects. The background of this research is based on the low interest of students in learning Pancasila Education material which is theoretical and contextual. The method used in this study is Kuantitative with a quasi-experimental approach, which involves two classes, namely the experimental class that uses audio-visual media and the control class that uses conventional methods. The data collection technique is by learning interest questionnaires, observation and documentation. The results of the study show that the use of audio-visual learning media significantly increases students' interest in learning, which can be seen from the increased enthusiasm, attention and activeness of students during the learning process. The conclusion of this study is that audio visual learning media has a positive effect on increasing students' learning interest in Pancasila Education subjects.
References
Arief, B. (2022). Inovasi Pembelajaran dengan teknologi Multimedia. Jurnal Teknologi Pendidikan, 13(3), 45–52.
Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Rajawali Press.
Arsyad, A. (2017). Media Pembelajaran: Suatu Pendekatan Baru. Raja Grafindo Persada.
Hidayat, A. (2019). Pengaruh Media Audio Visual terhadap Minat Belajar Siawa. Jurnal Pendidikan Dan Teknologi, 5(2), 115–123.
Hidayat, A. (2021). Kendala dalam Implementasi Media Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan.
Kurniasih, D., & Cahyono, E. (2022). “Implementasi Media Audio Visual untuk Meningkatkan Partisipasi Belajar Siswa Sekolah Dasar”. Jurnal Inovasi Pendidikan, 10(4), 201-215.
Kurniawati, L. (2020). Penggunaan media pembelajaran dalam pembelajaran pendidikan pancasila. Jurnal Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 11(1), 45–53.
Kusmawati, S. (2021). Pengelolaan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(3), 45–52.
Maulana, h., Sutrisno, A., & Widodo, S. (2022). Studi Eksperimental Media Audio Visual pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila". Jurnal Penelitian Pendidikan, 15(3), 45-59.
Munir, H. (2020). Media Pembelajaran: Konsep, Pengembangan, dan Implementasi. Alfabeta.
Paivio, A. (1971). Imagery and Verbal Processes. Holt, Rinehart & Winston.
Prasetyo, A. (2020). kendala dalam implementasi teknologi dalam pembelajarandi sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 10 (1), 23–30.
Rahmadani, I. (2020). Kendala dalam Implementasi Media Pembelajaran Audio Visual di Sekolah Dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan, 12(2), 77–84.
Rahmawati, F. & Hendracipta, N. (n.d.). “Pengaruh Media Pembelajaran Audio Visual terhadap Minat Belajar Siswa”. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(2), 88-102.
Sari, P. K., & Purnomo, H. (2022). “Efektifitas Media Audiovisual dalam Pemahaman Konsep Pendidikan Kewarganegaraan”. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 7(3), 156-170.
Setiawan, R. (2021). Dampak Penggunaan Media Pembelajaran terhadap Keterlibatan Siswa dalam Pembelajaran. Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(3), 72–80.
Slameto. (2020). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Rineka Cipta.
Supriyadi, D. (2016). Psikologi Pendidikan: Teori dan Aplikasi dalam Pembelajaran. PT Remaja Rosdakarya.
Susanto, H. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Audio Visual terhadap Minat Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Indonesia.
Syahroni, M. (2021). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila di Sekolah Dasar. 8(1), 13–222.
Wati, R. (2018). Pengaruh Media Audio Visual terhadap Minat Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Informatika, 6(3), 121–130.
Widiyanti, A., Suryadi, B., & Setiawan, R. (2023). “Analisis Komparatif Media Audio Visual dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila”. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(2), 78-92.
Cahyani, I. D., Afifah, U. U. N., & Utami, N. R. R. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Audio Visual Terhadap Minat Belajar Siswa Pada materi Sistem Pernafasan Kelas V SD. EDUKASIA Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 5(1), 815-822.
Rahmi, L., & Alfurqan, A. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Education and development, 9(3), 580-589.
Mubarok, H., Aliansyah, M. U., Maimunah, S., & Hamdiah, D. M. (2021). Pengaruh media pembelajaran berbasis audio visual terhadap minat belajar siswa di pesantren ainul hasan. Syntax Fusion: Jurnal Nasional Indonesia, 1(7).
Hayati, G. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Audiovisual Terhadap Minat Belajar Siswa.
Ahdar, A., & Nusriani, N. (2023). Pengaruh Audio Visual Media Terhadap Minat Belajar Siswa. TSAQIFA NUSANTARA: Jurnal Pembelajaran dan Isu-Isu Sosial, 2(01), 33-41.
Nasution, A. R., Meldiana, T., Nurlaila, N., & Supriatin, A. (2024). Pengaruh Media Audio Visual Berbasis Capcut terhadap Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu. Elementary: Jurnal Iilmiah Pendidikan Dasar, 10(1), 96-108.
Saleh, M. S., Syahruddin, S., Saleh, M., & Azis, I. (2023). Media pembelajaran.
Hulu, F. (2021). Peran guru dalam meningkatkan minat belajar siswa pada mata pelajaran pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Jurnal Education and Development, 9(2), 651-655.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Kepemimpinan dan Pengurusan Sekolah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.











